Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan si hvilken familie dette våpenskjoldet tilhører.

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurte på om det var mulig å laste opp et bedre bilde av den nederste delen av smykket - den med blå bakgrunn.
Jeg la også merke til at dette skjoldet/merket ligner en god del på beskrivelsen av et metallmerke nevnt her, men dessverre uten bilde og uten noen løsning: https://forum.slaegt.dk/index.php?topic=26370.0

Så vidt jeg kan se har du på øverste venstre del (heraldrisk høyre) et mantuakors, og på høyre del (heraldrisk venstre) en fransk lilje, begge sølv på sort bakgrunn. Skjoldet er delt vannrett, nederste del er sølv på blått. Det ser ut til at den vertikale delelinjen er dekorert med en eller annen form for ornament i toppen.

Ut fra bildet ser det ut til at skillet mellom sort og blått går omtrent 1/3 ned på skjoldet, ikke halvvegs som i beskrivelsen på slægtsforumet.

Det er to heraldriske dyr som flankerer et eller annet midt på i det blå feltet. Jeg tror de er oppreiste løver, men særlig den til venstre (heraldisk høyre) er utydelig.
Hva det nå er de flankerer har noe hengende over seg (krone?), og den hviler på et etter annet.

Det ser ut til å være tre små kors eller blomster eller liknende, et nederst i spissen av det blå feltet, og et i hvert øvre hjørne av det blå feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger og takk for ditt svar.

Jeg har dessverre ikke noe bedre bilde.

Bildet er blitt tilsendt til meg fra en slektning.

Men se om denne forstørrelsen er bedre.

kors.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som motivet er mye brukt på smykkegjenstander, uten at det synes å være noen spesifikk familietilknytning. 

google 

«fleur de lis maltese cross lions»

C5DEA84F-83C7-4B62-9984-BCB2254213F3.jpeg

FD431496-E31D-4E29-8B58-CEEF91F1514C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider