Gå til innhold
Arkivverket

Bilde med biler

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

I familiens fotoalbum har vi flere bilder med mennesker som er ukjente for oss som lever nå, men som antagelig er familiemedlemmer.

Ett av disse er vedlagt her. Jeg regner jo ikke med at noen kjenner menneskene, men kan noen si noe om sted, årstall, bilene (det ser for meg ut som om bilen med nr F-???85 mangler noe foran).

Jeg vil tro at bildet er tatt i Buskerud; kanskje Kongsberg-Numedal området; men jeg vet ikke.

Vivi

Str.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til venstre ser ut til å ha ratt på høyre side.  Slik jeg leser wikipedia - har Norge hatt høyrekjøring - og dermed ratt på venstre side, siden bilene kom til landet. Kan bilen til venstre være registrert i Sverige?

Du får ikke til å skanne bildet med større oppløsning, kanskje det er mulig å lese luemerket til mannen i midten av bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rattet var pussig. Den har jo skilt med F (for Buskerud). Det var vel ikke vanlig med bruktimport dengang? Bilene ble kanskje ikke produsert med ratt på "valgfri" side?

Jeg har merket meg reinsdyr-geviret.

Bildet er gammelt og ikke så tydelig. Har forstørret luemerket uten at jeg ser hva det er.Str.thumb.JPG.86c92d84a9931fa62ba4c6cf88af8b15.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å kontskte denne personene som innehar en stor kunnskap om gamle biler.

Bård Toldnes - Nord universitet

Bøker: Norske automobilister (1995), Langs Spor og Vei (2000), Indtil Automobilerne har gaat sin rolige men sikre Seiersgang (dr.avhandling 2007), Bilen i Norge 1918-1940, På vei mot Bilsamfunnet (2013), Veivalget, Norsk samferdsel rasjonaliseres 1920-1970 (2018).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen til venstre har skiltnummer som starter med F, og mest sannsynlig tresifret nummer.

Ville sjekket fra side 324 og utover i denne boken: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2020041781595_001 (Bilboken for Norge : en fuldstændig fortegnelse over registrerte automobiler i Norge. 1925)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Bilen til venstre har skiltnummer som starter med F, og mest sannsynlig tresifret nummer.

Ville sjekket fra side 324 og utover i denne boken: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2020041781595_001 (Bilboken for Norge : en fuldstændig fortegnelse over registrerte automobiler i Norge. 1925)

Jeg kikket på alle F-nr som sluttet på 85 og fant ingen navn som jeg gjenkjente.

Derimot i samme type bok fra 1930 fant jeg et navn jeg mener kjenne. I så fall er bilen en Whippet (noe jeg kun har hørt om som hunderase 😁 ).

Er det noen her som vet hvordan Whippet (bilen) ser ut?

Nå står menneskene riktignok foran den andre bilen, men de kan jo ha reist i følge.

Endret av Vigdis Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Du kan jo prøve å kontskte denne personene som innehar en stor kunnskap om gamle biler.

Bård Toldnes - Nord universitet

😳 Jeg er litt sjenert for å kontakte/mase på folk slik. (Har stor sympati for f.eks leger og bilmekanikere som nærmest blir usosiale for å slippe unna alle som "bare lurer på noe".)

Det kunne jo imidlertid vært interessant å hørt hva han har å si om bilene - på flere "biltur" bilder vi har og hvor folk er ukjente for oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Du kan jo være heldig å finne igjen et navn eller hvilket skiltnummer de få opplysningene kan tilhøre: https://www.genealogi.no/hvem-eide-bilen/

Jeg fant en mulig kandidat i Bilboka fra 1930. Skal høre med "den eldre generasjon" om det kan være riktig.

Bilen er i så fall en Whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en særdeles krevende oppgave. På 1920-tallet hadde en rekke biler rattet på høyre side. Det pågikk samtidig en debatt om hva som var mest hensiktsmessig. Hvis du hadde rattet på høyre side, hadde du muligheten til å passe på veigrøfta. Venstre side ga mulighet for å passe på møtende trafikk med hest og vogn.

Når vi bruker bøker fra 1930, får vi også med nyere biler. Willys Overland Whippet kom så vidt jeg husker i 1926. Jeg tror bilene på bildet er aldre, ikke minst fordi de har malte skilt. De mer moderne skiltene kom i 1926 i forbindelse med revisjonen av motorvognloven.

På Facebook er det en side for messing og nikkelbiler. Det er her fagkunnskapen ligger. Det er godt mulig at enkelte i denne gruppen kjenner igjen bilene pga sin store fagkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Dette er antagelig et bilde av bilen bak personene (den med nummer som slutter på 4 og har reinsdyr-horn).

Ser dere hva slags bil det er?

Jeg skal sjekke Facebook-gruppa.

Str.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bård Toldnes skrev:

Dette er nok en særdeles krevende oppgave. På 1920-tallet hadde en rekke biler rattet på høyre side. Det pågikk samtidig en debatt om hva som var mest hensiktsmessig. Hvis du hadde rattet på høyre side, hadde du muligheten til å passe på veigrøfta. Venstre side ga mulighet for å passe på møtende trafikk med hest og vogn.

Når vi bruker bøker fra 1930, får vi også med nyere biler. Willys Overland Whippet kom så vidt jeg husker i 1926. Jeg tror bilene på bildet er aldre, ikke minst fordi de har malte skilt. De mer moderne skiltene kom i 1926 i forbindelse med revisjonen av motorvognloven.

På Facebook er det en side for messing og nikkelbiler. Det er her fagkunnskapen ligger. Det er godt mulig at enkelte i denne gruppen kjenner igjen bilene pga sin store fagkunnskap.

God argumentering for hvilken side rattet skulle være på! 😀

De bilene som hadde malte skilter fra før 1926 - jeg antar de beholdt skiltene sine noen år etter at de moderne skiltene kom? Eller måtte de bytte? I så fall må bildet være tatt før 1926. Jeg tror mannen med pipa kan være min morfar. Han er født 1901.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider