Gå til innhold
Arkivverket

Avis artikkel med gotisk skrift

Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt og oversette avisartikkelen som ligge vedlagt, uten helt å få til alle ordene. Kan noen hjelpe meg?

London 23. Juli 1900

Cunard Linjens Dampskib Campania? løb den 21de ..... ud for .......................paa den engelske Bark Embleton som var paa Veien fra Livepool til New Zealand.

Barken sank i Løbet af nogle Minutter. Syv Mand af dens Besætning blev reddet; uden Kapteinen og ti Mand antages druknede?

Det var tett Taage, Campania gik landsomy og brugte stadig Taagehorn.

Campania blev meget lidet be..........iget, og der var ingen ..........ombord. 

Denne avis artikkelen er funnet av en i Arendal Slektsforskning - Genealogi, og jeg lurer på om det er mulig å finne skips- og manskapslister ?   

Jeg leter fortsatt etter Reinert Olai Olsen Økland f 31. okt 1876. Siste spor jeg har er fra 1898, så dette er et spennende spor!       

mvh

Bjørg Marit Grastveit          

avisartikkel  om skipsforlis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London 23. Juli 1900

Cunard Linjens Dampskib Campania løb den 21de ds. [dvs. den same månaden] ud for Holyhead paa den engelske Bark Embleton som var paa Veien fra Livepool til New Zealand. Barken sank i Løbet af nogle Minutter. Syv Mand af dens Besætning blev reddet; men Kapteinen og ti Mand antages druknede.

Det var tyk Taage. Campania gik langsomt og brugte stadig Taagehorn.

Campania blev meget lidet beskadiget, og der var ingen Panik ombord. 

Endret av Richard Johan Natvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Eg tviler på det.

Diverse avisoppslag i 1900-1902, både walisiske ()https://newspapers.library.wales/search?range[min]=1804&range[max]=1919&alt=()&page=1&refine=&query="embleton"&sort=score&order=desc&rows=12&year[]=1900 og norske om kollisjonen forel at kapteinen på Embleton var ein nordmann, Nielsen. Dersom det var fleire nordmenn om bord ville eg nok trudd at det blei nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg tviler på det.

Diverse avisoppslag i 1900-1902, både walisiske ()https://newspapers.library.wales/search?range[min]=1804&range[max]=1919&alt=()&page=1&refine=&query="embleton"&sort=score&order=desc&rows=12&year[]=1900 og norske om kollisjonen forel at kapteinen på Embleton var ein nordmann, Nielsen. Dersom det var fleire nordmenn om bord ville eg nok trudd at det blei nemnt.

Okay, då. Takk.

mvh

Bjørg Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...