Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Katalog til Sentralpasskontoret finner du her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000007850

Ved «Finn kilde»-søk i Digitalarkivet finner vi at ei heil rekke med registerkort er digitalisert, men det ser ikke ut til å  være fritt tilgjengelig. (Man kan søke om forskerinnsyn).

Ved forespørsel om arkiv etter Nansenhjelpen tidligere har Riksarkivet svart bl.a.:

Nansenhjelpen (Det internasjonale Nansenkontoret, Office international Nansen pour les réfugiés) var et organ under Folkeforbundet. Noe informasjon vedrørende kontoret finnes i Utenriksdepartementets arkiv, eske 6259-6264. Etter vurdering anser vi disse arkivsakene som fritt tilgjengelige.

Etter det vi forstår, oppbevares Nansenkontorets arkiv i FN-kontoret i Genève (UNOG), og det kan tenkes at relevante opplysninger finnes der. Vi viser til

www.unog.ch og http://biblio-archive.unog.ch.

Tusen takk. Jeg kommer tilbake til om jeg vil se noen enkelte sine registerkort fra Central/Sentralpasskontorets arkiv. Men det var ikke Nansenkontoret jeg spurte etter men Nansenhjelpen - det er to forskjellige - Nansenhjelpen var en norsk organisasjon styrt fra Oslo og Norge (men med utstrakt virksomhet i Wien og Praha), ledet av Odd Nansen, Sigrid Helliesen Lund og Tove Filseth, som søkte å hjelpe flyktninger fra Sentral-Europa til Norge i 38 og 39 (blant annet barneflyktninger som kom alene) og som så hjalp jøder under Norges okkupasjon. Jeg har sett i andre kilder at det skulle finnes en egen mappe på Nansenhjelpen (ikke Nansenkontoret) inn under Sentralpasskontorets arkiv. 

Hilde Vesaas

Lenka i forrige innlegg viser til katalogen til Sentralpasskontoret der du selv kan se hva som ligger i arkivet. Jeg har foretatt søk i og kan ikke se at katalogen refererer til Nansenhjelpen. For nærmere utforsking av dette arkivet må du kontakte Riksarkivet, enten ved lesesalsbesøk eller skjemabestilling. Det kan være lurt å gå tilbake til der du fant referansen for å se om den var mer spesifikk.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.