Gå til innhold
Arkivverket

Ole Larsen Sandstad fra Raukleiva i Orkdal

Torbjørn Wolden
 Del

Recommended Posts

En tidligere tråd på DIS-Norges Slektsforum omhandler også denne gården.

Ole Larsen Sandstad, født 1757 (søkbar kirkebok) på Raukleiva i Orkdal flyttet til Sandstad på Hitra og ble i mars 1805 gift i Fillan kirke på Hitra med Anne Fredriksdatter fra Sandstadvika, født 1787 på Sandstad.

Oles foreldre var Lars Jonsen Raukleiva, født 1720 (søkbar kirkebok) på Raukleiva, død 1765 (søkbar kirkebok), og Marit Mikkelsdatter 26.11.1744 med Marit Mikkelsdatter. I Ekstraskatten 1762 er Lars oppført som husmann og skomaker på Rødkleven.

Lars Jonsen var sønn av Jon Fredriksen på Raukleiva, født omlag 1671, død 1730, og dennes andre kone, Beret Larsdatter. Jon var gift tre ganger. I 1701-manntallet (skannet & transkribert) er Jon Fredriksen (30 år) & Fredrik Fredriksen (12 år) på Raukleiva, som stesønner til Hermo Jonsen, 70 år og gammel soldat.

Hermo Jonsens første kone, Gjertrud Tollvesdatter, døde på Raukleiva i 1696. Han ble allerede samme år gift med Jødda Olsdatter Lien, moren til Jon & Fredrik. Hennes første ektemann var Fredrik Larsen på Lien, og skifte etter ham ble holdt i 1693; skannet skifte & skiftekort.

Skifte lister opp enken Jøde Olsdtr., og deres felles barn: Ole, Rasmus, Lars, Joen, Evind, Erich og Fredrich Fredrichsønner, og opplyser at de to eldste sønnene er myndige, og innføres for de øvrige søsken som formyndere.

Gården Lia i Orkdalsboka:

LIA
Garden vart første gongen skattskriven i 1660-åra og høyrer til dei få gardar i dalføret som ikkje er delt i mindre bruk. Fram til 1660 var garden krongods og vart på den tid pantsett av kongen til Marseliis og Verket. Bondeeige vart den i 1747. I 1865 hadde garden 261 mål innmark. I 1657 sat Lars med 15 stor- og 17 småfe, 3 hestar og svarte «kvegskatt» med 6½ ort 5 skilling. I 1666 svarte Fredrik Larsson landskyld til Marseliis av 2 øre, leidang med 2½ ort 4 skilling, tienda med 2½ tønne havre, arbeidspengar med 1 ort, hadde kvern, ved og tømmerskog, men ingen humlehage. I 1693 vart halde skifte etter Fredrik Larsson, mellom enkja Jødda Olsdtr. og felles-borna: Ole, Rasmus, Lars, Jon, Eivind, Erik og Fredrik. Buet hadde 4 kyr og 76 riksdalar til arv og deling.

Orkdalsboka inneholder også en rekke bumerker fra Orkdal, også to fra gården Lia, men sier ingenting om navn eller årstall. Er dette den samme Lien-gården hvor Fredrik Larsen døde i 1693?

I en annen tråd på DIS-Norges Slektsforum, om lensmann Jon Mortensen Moe, nevnes det at i 1703 hadde dennes mor inngått en kontrakt hvor det står at Jon Mortensen Moe skal nyte den gård Lien og all hennes eiendeler.

I fogden og sorenskriverens manntall 1664-1666 finner en Fredrik Larsen (40 år) og Lars Ramusen (90 år!) på gården. I sogneprestenes manntall 1666 er Fredrik Larsen oppført på gården, mens Lars Rasmusen ser ut til å ha falt ifra. Fredrik betaler kvernskatten i 1687.

Denne Lars Ramusen, født omlag 1574, død før i eller før 1666, er vel faren til Fredrik?

Han er vel også identisk med den Lauridtz som oppføres på gården i skattematrikkelen 1647 (avskrift på Nasjonalbibliotekets side)?

I garnisonskatten 1624-1626 finner en også en Rasmus på gården Lien.

Bumerke_frå_Orkdal.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Skifte etter Erich Fridrichsen Lien ble holdt 25. september 1738. Arvinger var de tre brødrene Ole Friderichsen Lien, Joen Røekleven (6 barn; 4 sønner og 2 døtre) og Lars Fridrichsen.
Vurderingsmenn var Joen Moe og Lars Hoston.

I skifte etter faren i 1693 nevntes sju sønner; to var myndige og Erich var da blant de umyndige. De to eldste sønnene ble formyndere for sine brødre.

Det er to innførsler i kirkeboka som trolig er samme person. Innførslene i den skannede kirkeboka.
* Erich Fredrichsen Lien, gravlagt 11. juni 1738.
* Erich Lien, 60 år, gravlagt 15. juni 1738; han skal dermed ha vært født ca. 1678 og denne alderen passer med Eirch Fredrichsen i skiftet etter faren, Fredrich Larsen, som skal ha vært umyndig i 1693.

Jødda Olsdatter, enken etter Fredrik Larsen Lien, ble gift på ny med Hermo Jonsen Raukleiva, men jeg har ikke funnet når de dør. Jødda er vel et heller uvanlig navn i Orkdal, men jeg har heller ikke funnet ut hvor hun kom fra.

Jon Fredriksen Raukleiva (Joen Røklfven) var gift tre ganger. Andre ekteskapet var med Beret Larsdatter; de ble ble trolovet 19. november 1719 og gift 18. februar 1720. Beret Larsdatter, 43 år, ble gravlagt Langfredag (19. april) 1726 (transkribert/søkbar). Beret nevnes ikke med noe gårdsnavn og jeg har ikke funnet ut hvor hun kom fra.

Deres sønn, Lars Jonsen Raukleiva, ble trolovet og gift 1744 med en Marit Mikkelsdatter. Han døde i 1765 - hun døde i 1772 og ble begravet Søndag imellem Juul og Nÿtaar som var den 27 December. Ved dåpen i 1720 (skannet & transkribert) har Lars blant annet fått en Madam Ibsen som fadder. Marit Mikkelsdatter nevnes heller ikke med noe gårdsnavn, og Mikkel er visst et nokså uvanlig navn i Orkdal på denne tida, så jeg har heller ikke funnet ut hvor hun kom fra.

Har søkt igjennom bygdebøkene for Orkdal men har ikke funnet noen gode kandidater for Jødda Olsdatter eller Marit Mikkelsdatter. Heller ikke på astavne.net har jeg funnet noen kandidater for noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Wolden skrev:

Jødda er vel et heller uvanlig navn i Orkdal, men jeg har heller ikke funnet ut hvor hun kom fra.

Eg vil vel ikkje seie det er så uvanleg. Eg har registrert kring 60 personar med det namnet i Meldal/Orkdal på 1700-talet. Eit par av dei er Olsdøtre, men dei eg har er alt for unge til å passe med enkja Jodda i 1693...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det er flere Lia/Lien-gårder i Orkdal, og ifølge Orkdalsboka står det at Lien-gården hvor det ble holdt skifte etter Fredrik Larsen 27. mars 1693 «vart første gongen skattskriven i 1660-åra og høyrer til dei få gardar i dalføret som ikkje er delt i mindre bruk. Fram til 1660 var garden krongods og vart på den tid pantsett av kongen til Marseliis og Verket. Bondeeige vart den i 1747.»

Enken etter Fredrik var Jødda Olsdatter, og barna deres var Ole, Rasmus, Lars, Jon, Eivind, Erik, og Fredrik.

Stemmer det at Lars Rasmusen Lia (Lidum???), født ca. 1574 (90 år i 1664), død før skattematrikklen i 1666, er faren til Fredrik Larsen som dør i 1693?
Er han den samme som er oppført på gården Lien i garnisonsskatten 1624-1626 som Laurs Liid???: https://media.digitalarkivet.no/view/39890/11 & som Lauridtz Lien i 1647???: https://media.digitalarkivet.no/view/77044/39 og  https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012071305031?page=77

I 1646–1647 har vi en Lauritz Rødkleff, Lauritz Liid, og flere på gården Lidumb, Nils, Tore, Knud, Knud, og Rasmus: https://media.digitalarkivet.no/view/51306/205

Fredrik på Lien 1670/1671: https://media.digitalarkivet.no/view/51312/86

Fredrik Lien betaler kvernskatten i 1687: https://media.digitalarkivet.no/view/48033/70

Fredrik Larsen på Lien har en sønn ved navn Rasmus, men i 1646–1647 har vi altså en Rasmus Lidumb, mens vi har en Lauritz Liid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

I de danske arkivene kom jeg over koppskatten 1645 for Orkdal, og slik tolker jeg den på gården Lien:

Lauridtz Lien
Hans hustrue
Rasmus ibid
Frederik ibid
Ingborig ibid

I den tidligere nevnte garnisonskatten 1624–1626 står det en Rasmus Lien, som nok kan være Lauridtz/Lars Liens far som dør en gang mellom 1624/26 og koppskatten i 1645.

1645, Trondheim Len, koppskatt.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider