Gå til innhold
Arkivverket

Dåp/faddere

sigbjorn vigeland
 Del

Recommended Posts

nr 1 - Omund og Christines datter, her klare jeg det meste. Jeg stusser på første fadder.  Skal det leses som Marthe Berthe Olsdatter?
SAK, Øyestad sokneprestkontor, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. A 8, 1777-1804, s. 430-431
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070702640336

nr 2 -  Elsbetbargetas dåp, her sliter jeg med nesten alt, Klarer Barnets navn og fonavn på far; Nicolai, Barnets mor Marthe Olsdatter, men så er det stopp.
Klarer noen å lese, fars etternavn og navn på faddere. Denne er allerede transkribert , men jeg stusser på farens etternavn, da det stemmer dårlig med andre kilder hvor familien er identifisert.
SAK, Froland sokneprestkontor, F/Fb/L0004: Klokkerbok nr. B 4, 1776-1786, s. 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070529350093

Endret av sigbjorn vigeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fint om du neste gong kan angi litt nærmare kor på sidene det aktuelle tekststykket er.

Til nr. 1 (øverst til venstre, 2. oktober): enig med deg.

Til 2 (venstre side barnet Elsebet Bargetha): Faren er namngitt som  Nicolai Christens(en). Fadrane strever eg med, kanskje andre kan hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr.2 – 

Fars patronym tror jeg er Christophers:

Faddere: Peder Larss: Næsed: Anders Syvers: Rasmu[s] [forsvinner i bretten]

-arnes:(?) Berte Knuds Dr: og Marte Knuds Dr: alle fra

Værked

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Fars patromym tror jeg er Christophers:

Ja du har rett, eg skreiv feil! Mea culpa!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til alle, jeg er ganske siker på at jeg er på riktig spor her, men det som er pussig er at i tellinga 1793 på Frolands verk kaller Nicolai seg for Borgstrøm. Kone bare Martha, Kanskje det er en ivrig prest som absolutt skal ha med alle navn, derfor Christophersen i kirkeboka.image.thumb.png.8e3658dc2dcb4a84659fca60f34aae65.png

Endret av sigbjorn vigeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette slik:

Til nr. 2: Christophers. er farens etternavn.
Fadderne: Anders Syversen, Peder Larss. Wæsed, Anders Syvers., Rasmus Arnes., Berte Knudsdr. og Marte Knudsdr. alle fra Værcked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else

Jeg tror nok at det skal være Peder Larss. Næsed, som er lokalt navn i bruk idag og, som Neset(Tresnes).

Takk likevel, det jeg hadde ikke klart å lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider