Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kirkebok 1882-1930, Ålhus sokn i Jølster prestegjeld

Recommended Posts

På 20.2.2021 den 18.05, Synnøve S. Bjørset skrev:

Eg lurer på om ein skanna versjon av SAB/A-80701/H/Haa/Haab/L0001 er i kjømda på Digitalarkivet.

Den er faktisk skanna, men vi har - dessverre - for tida ikke verktøy til å indeksere og publisere kirkebøker.

Inntil videre må du eventuelt be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

15 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Den er faktisk skanna, men vi har - dessverre - for tida ikke verktøy til å indeksere og publisere kirkebøker.

Inntil videre må du eventuelt be Arkivverket om oppslag: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Kva skjedde med verktøet som de hadde tidlegare? Kor tid kan ein forvente at indeksering av kyrkjebøker kjem i gang att? (Publisering utan indeksering har vel vore mogeleg heile tida?)

På 22.2.2021 den 14.59, Torbjørn Igelkjøn skrev:

(1) Kva skjedde med verktøet som de hadde tidlegare? (2) Kor tid kan ein forvente at indeksering av kyrkjebøker kjem i gang att? (3) (Publisering utan indeksering har vel vore mogeleg heile tida?)

(1) Verktøyet finnes ennå, men lagringssystemene for bildefilene er endret, med den konsekvens at verktøyet ikke klarer å vise bildefilene som skal indekseres.

(2) Det er det dessverre umulig for meg å si noe om. Jeg kan forsikre om at jeg har bekjentgjort situasjonen.

(3) Ja, publisering uten indeksering er en mulighet, men det vil innebære at jeg må behandle alle bildefilene i et kirkebok likt mht. fritt tilgjengelig/sperret. I praksis vil det si at kirkebøker som har sluttår etter 1920 vil bli sperret i sin helhet. Om det ikke blir noen løsning på (2) innen rimelig tid, vil slik publisering kanskje tvinge seg fram av ymse årsaker. Personlig håper jeg å unngå det, fordi det vil medføre en del "unødvendig" arbeid, og dessuten vil det kunne være vanskelig å nå ut til alle brukere med informasjon, slik at det nokså sikkert vil bli en strøm av spørsmål.

• Liker 1

Takk for oppklaringa. Eg håpar at det er mogeleg å få sett programmerarar til å få oppdatert indekseringsverktøyet raskt, slik at det blir ei løysing på (1) og (2) og at ein slepp (3) som naudløysing.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.