Gå til innhold
Arkivverket

Et familiebilde - men hvilken familie?

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Dette bildet har jeg hatt minst femti år, men har pinlig nok glømt hvor jeg fikk det. Det kan vise noen av slekta mi, og da er det flere muligheter geografisk: Malvik, Røros, Trondheim, Sunndal, Ulvik, Vågå - og sjølsagt USA. Sjølve bildet måler 16x21,5 cm, det er montert på et stykke papp i A4-størrelse. Verken bildet elle pappen har opplysninger om fotograf, trolig har det en gang vært et omslag med sånne opplysninger.

Jeg regner ikke med at noen finner kjenninger, men kanskje noe ser spor (klær, bakgrunn o.l.) som gjør det mulig å komme nærmere når og hvor bildet blei tatt.

bilde329.thumb.jpg.adf700e5f9cc7c73dd858ef8eb217163.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være opplysninger på baksiden av fotografiet som er skjult av pappen? Kan pappen fjernes for å sjekke baksiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er monogrammet eller symbolet nede til høyre noe som kan identifisere fotografen, mon tro? For meg ser det ut til at fotografiet er tatt i et fotostudio, ikke hjemme hos familien (?). Settingen ser veldig arrangert ut.

image.png.61e884a9b64b8f5d4effe15700af1efc.png

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke lagt merke til! Ser ut som mønster eller dekorasjon på kulissa, eller så stikker et møbel inn i bildet. Har fotografen hatt dårlig plass? Den malte kulissa dekker bare vel halve bakgrunnen, resten er et forheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg tenker at fotografiet er tatt hos en fotograf i et studio. Fotografiet ser arrangert ut. Jeg tror ikke fotografiet er tatt av en omreisende fotograf hjemme hos familien/slekten. Da er vi vel fort i en by eller større tettsted hvor fotografen hadde et eget lokale. Fotografhistorie i Norge har jeg ikke god oversikt over, men jeg tenker at en lokal fotograf ikke holdt til på de minste plassene du nevner. Kanskje fotografiet er tatt i Trondheim eller Røros? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Frank Marton og Odd Einar. Enig med dere, dette er et studiobilde, i tillegg er bildekvaliteten svært god. Røros og Trondheim er heite kandidater, eller har draktekspertene noen gode poenger som kan tyde på andre steder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søyla er nokså lik, men ikke bakgrunnen for den. Jeg klarer ikke å finne fotografen for Gildeskål-bildet, men jeg er vel trøtt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven og Odd Einar: Mulig jeg tar feil, men søyla kan være en frittstående rekvisitt som er "pynta" med imiterte slyngplanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange bilder med samme bakgrunn i Digitalmuseum Nordland.

Fotograf er  Skaugvold, Hans Nikolai M. Virksom fra 1910-1935.

F.eks. dette

https://digitaltmuseum.no/021015537202/portrett-mann-i-20-ara-star-kosakk-lue

Her er alle bilder Digitalmusem Nordland har registrert med denne fotografen

https://digitaltmuseum.no/search/?aq=name%3A"336375B4-842C-48B6-B345-8B4B2E2C53B2"

Men kan bakteppe være en rekvisitt som flere fotografer brukte?

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, Leif Bjørn. Søyla er temmelig lik, men slyngplantene ser ulike ut. Lauvverket er i hvert fall ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju av mine åtte oldeforeldre kom nordover seint i Storsildtida, de fleste mellom 1870 og 1875. Jeg har skrevet bygdebøker for Øksnes, Andøy og Sortland, men kjenner ikke igjen noen (dessuten er jeg født i 1939!).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Med nypussa briller, våkne øyne og lupe i handa ser jeg at søyla på "kosakk"-bildet ikke er den samme som på mitt bilde. Kulissene er i store trekk like, men ikke på detaljnivå. Jeg tror derfor at "mitt" bilde er tatt av en annen i fotograf eller i hvert fall i et annet studio, og siden Dig.museum har bilder med dette atelieropplegget, regner jeg med som sikkert at "mitt" bilde er norsk i opphav. Jeg har et par Amerika-bilder, de har heilt andre kulisser.

Så er det personene. Jeg ser ingenting som minner om tradisjons-drakter - er det byklær, kanskje? Det er trolig fire generasjoner på bildet, pent kledt, noen har smykker, men jeg er nokså blank på drakthistorie, så jeg håper på hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet et bilde som kanskje gir litt info. Dette kan være et tidligere bilde av hun som sitter som nr. 3 i fremste rekke på gruppebildet i første innlegg. Her står navnet på fotografen, dermed kan bildet tidfestes mellom 1883 og seinest 1912, så vidt jeg forstår, og heilt sikkert til Trondheim. De stemmer godt med at jeg fant det blant bildene etter min farfar. Hans slekt kom fra Røros, og kona var født i Malvik (men vokste opp på Hitra). Ut fra https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Olav_P._Skjevlo antar jeg at arkivet etter fotografen er tapt, eller - ?

bilde336.thumb.jpg.e3678f7a0e48d4fe90e0d3498e5345cc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider