Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Carl og Johana Christina fra da de flyttet til Göteborg i 1816?

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

I min jakt på mine svenske tipp tipp oldeforeldre, Carl Zachrisson og Johana Christina Norström, har jeg funnet dem som innflyttet til Mariebergs församling i Göteborg i 1816. Men jeg sliter med å lese hvor de kommer flyttende fra. Kan noen hjelpe med tyding? Det er nummer 76 på høyre side. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040417_00040#?c=&m=&s=&cv=39&xywh=2153%2C2199%2C2978%2C1413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må ein berre prøva seg fram.

image.png.7dca88d30d9ec3b4508daa5d21e19455.png

Wom.....k: förs:

=?Womb/Vomb (Våmb)... kyrkas församling ? NB! "b"en liknar ikkje på andre b'ar på sida så det er kanskje noe heilt anna. Tverrstreken på staven til "b"en trur eg høyrer til forkortinga for "Hustru" i linja rett over.

Ei liste over församlingar:

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/omfolkbokforing/folkbokforingigaridag/sverigesforsamlingargenomtiderna/forteckning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i det blå, men fant et Hømbs Sogn... (selv om det står fors[amling] i teksten). Aner virkelig ikke, Sverige er et stort hvitt felt på ‹slektskartet›, for min del. Men tidligere erfaringer har jo vist at jo flere innspill, jo større sjanse for å finne et slags svar til slutt?

«Her var det mørkt, sa den blinde merra og stanga øyet i lysbryter'n»

Som min favoritt-trubadur fra Odalen engang uttrykte det 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Svaret kom her:

Ja, der kom svaret, gett 🙂  Domkyrkans församling. Og jeg som har vært både i TammersFORS og HelsingFORS. Godt med Zachrisson-er og Norsdström-er der også. Har i mellomtiden funnet ut at bydelen Majorna ikke var en del av G.borg på den tida. Jeg kom også over et register over innflyttede til Majorna, der det helt riktig står at Carl hadde meldt flytting fra G.borg. Takk for innsatsen Richard og Even 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider