Gå til innhold
Arkivverket

Läshjälp!

Monica Fogelqvist
 Del

Recommended Posts

Tja, uten noe lokalkunnskap så kan det se ut som hans ‹etternavn› er Greefossen. Ser i hvert fall ut for meg som om navnet begynner med Gr . . . og slutter med fossen. Tenkte først det kanskje kunne være et patronym men i så fall hvilket? Og det kan se ut som om de andre fedrene på siden angis med fornavn og gårdsnavn. Uten patronym. Så da går jeg for en slik variant på Engelbret også.

Når det gjelder mor så kan jeg være ‹forutinntatt›, men synes det ser ut som Evensdr. 😉

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack snälla Even! Det låter mycket troligt, även om jag inte hittar detta Greefossen... 

Evensdotter fick jag det till också, så det får nog vara så.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monica Fogelqvist skrev:

även om jag inte hittar detta Greefossen... 

Nei, jeg har også lett etter en Gr-foss, men uten hell. Det kan godt være jeg er helt på viddene.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Monica Fogelqvist skrev:

Vad tror du om Greifoss? Kan det vara ett i?

Sitter nettopp og ser på en Greinfossen grensemerke mot Sverige. Kan det stå Grenfossen?

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engebret og Marthe får flere barn hvor bostedet er Grefossen/Greefossen

Grefossen er en plass under Søndre Berger i følge angivelse ved sønnen Christen Ingebretsens datters begravelse i 1794

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000013872217

Christen er født på Grefossen og døpt 23.11.1755, nest øverst til venstre

SAO, Aurskog prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1735-1766, s. 172
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061031010408

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To faddere ved navn Berger (som i Dorthes dåp). Der traff du blinken gitt. Godt gjort! Da var jeg ikke så aldeles på bærtur likevel. Takk, Matthias! 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Matthias, då är saken löst! 🙂 Frågan är nu vad Engebret hette som patronymikon. LÖST! Hittade honom som Mikkelsen!

Endret av Monica Fogelqvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider