GĂ„ til innhold
Arkivverket

Andre verdenskrig - Slektsgranskning

Sebastian Sverkmo

Recommended Posts

Hei! 

Er helt ny til slektsgranskning og veldig usikker pÄ hvilken ende av trÄden man skal starte pÄ! ForelÞpig holder jeg pÄ med en fordypningsoppgave i historikk, og har fÄtt utdelt en oppgave om Ä grave i vÄre forfedres historikk, under andre verdenskrig. 
Mine tippoldeforeldre er dessverre gÄtt i graven, men har hÞrt med mine besteforeldre, og fÄtt en liten historietime fra dem, om hva de husker og bilder. - Fant blant annet ut at min tippoldefar fikk deltagermedaljen for sin innsatts i felttoget fra 10 - 29 april. 1940. - Og at tippoldemor ble slÄtt av tyskerne med balltre fordi hun nektet Ä vÊre tjenestepike (hun slet med hoften i alle Är etter det). Mer enn det husker de sÊrlig ikke, det var ikke sÄ mye prat og fokus pÄ krigen etter den var over, ifÞlge dem.

Etter en haug med granskning gjennom arkiver, dokumenter, nettsider og bÞker, og mye om og men. Ser det ut som at min oldefar var med i en operasjon i  2.divisjon i oppland, der de kapitulerte 29.april. - Dette blir nesten bare ett skudd i blinde, da dette var den eneste hendelse den dagen i forbindelse med norsk militÊrt kapitulasjon. - Var ogsÄ den datoen som var markert i deltagermedaljen han fikk utdelt. (10 - 29 april.)

Jeg fÄr 0 sÞkertreff, nÄr jeg sÞker pÄ navnet hans. Omtrent over alt. Om det er jeg som er en ''mupp'' og ikke klarer Ä sÞke, eller om det faktisk er lite informasjon fra den tiden. Vet jeg ikke. - Om jeg ikke tar feil, var vel tyskerne veldig hissig pÄ hva som ble publisert og ikke. Og dermed mÄtte nyttig informasjon deles i skjul og forskjellige metoder, og tipper at ''dagbÞker'' ikke var det som oftest ble prioritert. PS: Fant han i personsÞk i digitalarkivet, nÄr og hvor han ble fÞdt og dÞde, men ikke noe mer enn det.

Navn: 

Ragnvald Gromstad (1916, 09-22 - 1989, 12-06)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Hei Sebastian 😊

Velkommen til forumet.

Da du registrerte deg ble du bedt om Ă„ bruke fult visningsnavn.

Du kan endre navnet her

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Heisann, Leif! 
Da skal det vĂŠre ordnet =)!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Deltagermedaljen er dÄrlig dokumentert i arkivene vÄre. Lister over dem som var kvalifisert til Deltagermedaljen er lagt ut pÄ Digitalarkivet, men da mÄ man vite hvilken militÊr avdeling personen tilhÞrte:

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001365727&start_year=&end_year=&text=

Hvis du sender en henvendelse til Arkivverket, gÄr det an Ä gjÞre et oppslag i arkivet etter Justisdepartementet, OppgjÞrsavdelingen og se om det finnes noen opplysninger i Effektkontoret, som er omtalt i lenken ovenfor. Da oppgir du navnet pÄ personen du leter etter og at han deltok i felttoget 1940. Her er skjemaet du kan bruke: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

22 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Deltagermedaljen er dÄrlig dokumentert i arkivene vÄre. Lister over dem som var kvalifisert til Deltagermedaljen er lagt ut pÄ Digitalarkivet, men da mÄ man vite hvilken militÊr avdeling personen tilhÞrte:

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001365727&start_year=&end_year=&text=

Hvis du sender en henvendelse til Arkivverket, gÄr det an Ä gjÞre et oppslag i arkivet etter Justisdepartementet, OppgjÞrsavdelingen og se om det finnes noen opplysninger i Effektkontoret, som er omtalt i lenken ovenfor. Da oppgir du navnet pÄ personen du leter etter og at han deltok i felttoget 1940. Her er skjemaet du kan bruke: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Tusen takk, Grethe =)! 
Dette hjalp veldig! 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det var vanlig at krigsopplevelser ikke ble snakket om. Min farfar blant annet ville ikke snakke om sitt bidrag, sÄ faren min vet lite, og heller ikke han har snakket om det fÞr nÄ (faktisk i forrige mÄned!) 

Jeg vil foreslÄ at du kontakter Forsvarsmuseet dersom du ikke allerede har gjort det. Kan hende de vet noe, eller har noen tips. Ellers er det mye kunnskapsrike mennesker i lokale historielag.  Du kan f. eks. kontakte Bamble historielag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider