Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Oslo 1928-29


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker generelt hjelp til å lete etter skifte i denne perioden. Det har vist seg mange ganger at jeg får mer konkret hjelp enn jeg ber om når jeg legger inn mer informasjon. Jeg har lenker til kirkebøker og dødsfallsprotokoll som jeg derfor, i alle fall i første omgang, velger å ikke legge her. Dersom jeg etter litt hjelp likevel ikke klarer å finne ut det jeg er på jakt etter, kan det bli aktuelt å legge disse lenkene inn i et seinere innlegg.

 

Min mormor døde i 1928. I dødsfallsprotokollen står det at det var gitt adgang for enkemannen til å sitte i uskiftet bo. Drøyt året etterpå gifter min morfar seg på nytt. I kirkeboka står det at skifteattest etter første ekteskap er framlagt. Men det er den jeg ikke finner. Nå kan det skyldes at jeg ikke har jobbet så mye på denne måten, men at en som er mer rutinert med dette, ville finne det lett. Det er disse listene jeg har lett i:

 

Oslo skifterett, F/Fb/Fbb/Fbbb/L0002: Skifteliste for sluttede bo - avd. I, 1922-1930
Oslo skifterett, F/Fb/Fbb/Fbbc/L0003: Skifteliste for sluttede bo - avd. II, 1923-1931

Kan det være andre steder å lete?

 

Må også legge til at nytt giftemål ikke skjedd i Oslo, men det er vel lite trolig at skiftet etter boet i Oslo kan ha foregått der han giftet seg?

 

(Jeg fant min morfar i listene, men det var i forbindelse med hans firma, ikke med skifte etter boet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll/register.

 

Mere nøyaktig: Dødsfallprotokoll og dødsfallprotokollregister.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Prøv Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll/register.

 

Mere nøyaktig: Dødsfallprotokoll og dødsfallprotokollregister.

 

Takk!

Men som du ser har jeg funnet dødsfallprotokollen når min mormor døde. Der står det at de skulle sitte i uskiftet bo. Men det må ha vært et skifte seinere fordi det ble fremlagt attest om dette da morfar giftet seg på nytt året etterpå. Ville det likevel stått i dødsfallprotokollen en gang til?

 

https://www.digitalarkivet.no/sk20090515361075 nr. 1247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det, men ble så opptatt av de to andre at det ble det som det ble.

De spørsmålen kan jeg ikke svare på. Men det ser ikke ut til at det er lagt ut skifter for den perioden eller seinere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Jeg så det, men ble så opptatt av de to andre at det ble det som det ble.

De spørsmålen kan jeg ikke svare på. Men det ser ikke ut til at det er lagt ut skifter for den perioden eller seinere..

Nei, jeg kan ikke se noe skifte. Men det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.