Gå til innhold
Arkivverket

Min 2xtippoldemor ble lyst i kuld og kjøn. Tyding av innførsel om dette i Tune Sorenskriveri Pantebok 4B, 1812-1818, side 435b

Anne Granerud
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

Undertegnede som udenfor Ægteskab har avlet Pigebarnet

Fredericke Wilhelmine, der er døbt i Raade Præstegields Kirke Fasten 1810, altsaa nu omtrænt 5 Aar gam

mel, vil som Fader for dette Barn ved nærværende Document her til Tings lyse Hende i Kuld og Køn

paa den Maade eller i Overeenstemmelse med Lovens 5(?) 26(?) 71a. min Hensigt med dette

Document er derfor at indsædte bemelte Friedriche Wilhelmine i alle de Rettigheder, som de Ovenførte Lovstæ

der og Loven i Almindelighed tillægger det Barn som af Faderen til Tings lyses i Kiøn og Kuld, da dets

Vel og Lykke i Livet alltid vil blive mig magtpaaliggende, og til at befordre sig(?) stædse vil ansee mig for

Pliktet. Og da jeg hverken har skiødet eller givet hænde noget i Hænde, ikke heller har Børn af noget lovligt

Egteskab, da jeg ei har været gift vil oftnævnte Friedricke Wilhelmine efter Bestemmelserne i den anførte 71a

Kul(?) der tager Slegfredbarn som tilnglystes fuld Arv efter Faderen som i nærværende Tilfælde vil blive

at anvende, min eeneste lovlige Arving hvilket jeg desuden til Overflødighed herhos ved ydermeere erlkæ

rer: at være min bestemte Villie. Til Bekræftelse under min Haand og Segl. Ørbekk Tingstæd, den 24

October 1815, Lars Smith Ebbell [sign]

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til deg, Even Stormoen. Jeg er så imponert over at du klarte å tyde det som står der. Jeg har drevet med slektsgranskning i mange år, men når skrifta blir så utydelig som her må jeg melde pass. Da kan jeg bare tyde enkelte ord. Godt at det da finnes slike som deg i dette forumet som kan hjelpe. 

Mvh fra Anne G.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.