Gå til innhold
Arkivverket

Skräddaren Karl Johan Johansen i Eidsfoss 1920

Maud Mårtensson
 Del

Recommended Posts

Svenske skräddaren Karl Johan Johansen var vid folketellingen 1920 bosatt i Eidsfoss. Digitalarkivet, https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01073808000292.

Kvinnan som efterlyser honom på svenska Anbytarforum undrar:

Vad betyder s.a.?
Hur kommer jag vidare?
Går det att få reda på när han dog?

Med vänlig hälsning

Maud Mårtensson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s.a. er kanskje en spesiell forkortelse for F1920 og ikke omtalt i lenken ovenfor. 

Som ikke nevner forkortelser for yrke eller levevei.

Jeg har sett forkortningen mye brukt i FT1920. Jeg har prøvd å finne veiledningen for utfylling, uten suksess.

image.png.fb33314900ffdddc732dc099541d124b.png

Litt spekulering fra min side, en tanke var at det betyr selvstendig arbeidende.

Det stemmer ikke helt heller, da jeg ikke tror jeg har sett det i iforbindelse med bønder og fiskere. (Primærnæringene)

Mye brukt for skomakere, syersker, snedkerere, malere etc.

Feks: 

Driver herresøm for egen regning s.a., 

Bygningssnekker s.a. Driver for egen regning, 

Maskinstrikning s.a. 

Spinding, strikning (hjemmearbeide) til forskjellige s.a.

Men som sagt kunne tenkt meg å ha lest reglene for utfylling etter en forklaring.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Jeg har sett forkortningen mye brukt i FT1920. Jeg har prøvd å finne veiledningen for utfylling, uten suksess.

Regler for utfylling av personsedlene - Folketellingen i Norge 1 desember 1920. Trettende hefte -  side 238 (bildevisning. nr. 244) - https://www.ssb.no/a/histstat/nos/nos_vii_161.pdf

Spørsmål 6. Utfylles for all e personer . Leveveien — den viktigste kilde til livsophold — må angis så nøiaktig som mulig. Ved avgjørelsen av hvad som er den viktigste inntektskilde må der også tas hensyn til verdien av de egne produkter man bruker selv : poteter, korn, kjøtt, melk, ved, fisk o. s. v. Lever man vesentli g a v sit t arbeid e må arbeidsstillinge n angis, så man kan se hvad arbeidet går ut på, f. eks. stallkar, budeie, notformann

Jeg kan ikke finne noe sted hvor forkortelsen sa. er angitt/forklart.

13 timer siden, Oddgeir Fossli skrev:

Litt spekulering fra min side, en tanke var at det betyr selvstendig arbeidende.

Jeg tror det må være rett - side 4 (bildevisning nr. 10)

Grupperingen innen hver næringsgren efter social stilling er også noget forandret, som man ser av følgende : Selvstendige Funksjonærer 1910. Selvstendig næringsdrivende. Selvstendig arbeidende. Embedsmenn. Bestillingsmenn. Private arbeidschefer. Private betjenter. 1920. Selvstendig næringsdrivende. Selvstendig arbeidende. Høiere funksjonærer. Kontor- og butikkfunksjonærer. Ingeniører og teknikere. Fagfunksj onærer. i Formenn og opsynsmenn. Formenn o. 1. Arbeidere ^ Tjenere. \ Arbeidere. Arbeidere o. 1. Skillet mellem de to grupper: selvstendig næringsdrivende og selvstendig arbeidende var i 1910 nærmest skjønnsmessig. I 1920 er det for første gang spurt direkte om man anvender leiet arbeidshjelp eller ikke, og herved har man fått materiale til å trekke et bestemt skille mellem de to grupper av selvstendige.

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider