Gå til innhold
Arkivverket

Anton Martin Antonsen, født i Bergen 29.04.1862

Solveig Rønne
 Del

Recommended Posts

Anton Martin Antonsen ble født i Bergen 29.04.1862. Døpt i Domkirken 01.06.1862.

Foreldre Johan Martinius Antonsen født 20.01.1835 i Borgund. Døpt 20.01.1835 i Borgund. død ca 1865, og kone Pouline Andersdatter, født i 1835 i Selje. død 07.12.1882 i Bergen. Farens tittel er oppgitt som matros og som sømand.

I folketellingen 1865 finner jeg ham her (sammen med moren og broren).

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038249006162

i folketellingen bor han sammen med moren her:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052295019156

(broren bor på dette tidspunkt hos sin onkel - morens bror)

Senere finner jeg ham her:

https://www.digitalarkivet.no/view/44/pp00000000089423

Dette er alt jeg finner om han. Jeg lurer på om noen vet noe mer om han, og eventuelt om når faren døde.

mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Solveig Rønne said:

eventuelt om når faren døde.

Det står ingen kommentar om at han er død når sønnen Ole Johan er døpt. Ole Johan blir døpt 20 nov 1864. Så faren døde vel mellom 20 nov 1864 og folketellingen i 1865 som ble telt 31 des 1865, da kone er opplistet som enke.

Kirkebøker: SAB, Nykirken Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. B 2, 1858-1869, s. 84 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

image.thumb.png.bd69f4e8d5ba09831f9c6273c4c89513.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et blind skudd, men kunne Anton Martin ha reist til Amerika?

Broren reiste over for en kort periode som gift uhrmager i 1896. 

Det er ingen informasjon i FT 1910 om at han har vært i USA.

001 Johan Antonisen - 08 - 0005 Hans Tanksgate 1d - 022 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Utreise fra Bergen:

Ole Johan Antonissen - Bergen Politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 1-23: Emigranter over Bergen 1874-1930 - Digitalarkivet

Ankomst i USA:

Name: Ole J Antonissau
Arrival Date: 26 Aug 1896
Birth Date: abt 1864
Ethnicity/ Nationality: Norwegian
Port of Departure: Liverpool, England
Port of Arrival: New York, New York, USA
Ship Name:

Aurania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for spennende svar. Det kan godt være at han har reist til Amerika, for et annet svar viser at hans tante , Else Pauline Antonisen bor der.

Hun har emigrert i 1881 ser det ut til.... Spennende at han har utdannet seg til bokbinder når han er registrert i Arendal i 1884. Også takk til Grethe for all informasjon.

Beklager feil i overskrift for disse to emnene. Det skyldes at jeg gjorde en feil som jeg ikke klarte å rette opp, og det ble liggende på en litt uforståelig måte.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider