Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde noe som står i et tinglyst Auksjonsskjøte i pantebok for Tune sorenskriveri 1825-1831, side 51-52

Anne Granerud
 Del

Recommended Posts

1. Det jeg er takknemlig for å få hjelp til denne gang er hva det står om HELENE NIELSDATTER under punkt 3 og 6 i dette skjøte. 

2. Jeg lurer også på om jeg har forstått det riktig at det dette Auksjonsskjøte dreier seg om er en andel som min avdøde ane LARS SMITH EBBEL hadde i gård nr.62 Ørmen. Selv bodde han på Vestre Ørmen nr.4 da han døde. Der også datteren Fredrikke Wilhelmine og hennes mor Helene fortsatte å bo etter hans død.

Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080729190052

Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne

Ad. 1: Klarer dessverre ikke å få noe fornuftig ut av punktene 3 og 6 ang. Helene Nielsdatter.

Som en illustrasjon av min avmakt kan jeg vise til mitt eneste ‹tydelysglimt› – slutten av pkt. 6 hvor det ser ut til at hun forbeholder seg retten til å spa opp sine egne husdyrs avføring:  . . . den af Hendes Kreature faldne Giødsel er hun nu(?) berettiget til at erholde.

Så man skal i hvert fall ikke komme her og si at jeg ikke er i stand til å tyde en dritt! [Kunne ikke dy meg ;-)]

Fra spøk til ‹revolver›.

Ad. 2: Såvidt jeg kan se handler dette ganske riktig om [siste linje på siden] 3de Auction afholden (tredje gangs auksjon)

[neste side]

over afdøde (??) (??) Lars S. E.’s eiende Andeel i Gaarden Matr No (??)

??rmen i Onsøe Præstegield.

Dette er beklageligvis det beste (verste) jeg får til.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt bidrag , Even. Jeg fikk meg en god latter med hensyn til gjødsel og din kommentar :)-. Nei, den skrifta i den panteboka er vanskelig å tyde. Når det gjelder Helene Nielsdatter er hun en av mine gåter. Vi vet ikke når og hvor hun er født. Bare når hun døde og at hun er mor til min tipp-tippoldemor Fredrikke Wilhelmine.  Lars Smith Ebbel er faren. Det var han som lyste datteren i "Kuld og kjønn". Men Lars og Helene giftet seg aldri. Det som er litt spesielt , med tanke på tiden de levde i, er at Helene og datteren bodde sammen med Lars, uten å være gift. I skiftet etter Lars blir Helene først omtalt bare som husholdersken. Derfor er jeg alltid litt spent når jeg ser hennes navn blir nevnt.

Takk i alle fall for hjelpen, Even. Da vet jeg i hverfall at det gjaldt noe med gjødsel 🙂  og ikke noe flere spennende opplysninger som kunne avsløre  noe mer om hvem Helene er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider