Gå til innhold
Arkivverket

Sogn og Fjordane, Olden: Wilhelmine Jansen, lever av kongetiende

Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

• Torbjørn Henrik Hillersøy changed the title to Sogn og Fjordane, Olden: Wilhelmine Jansen, lever av kongetiende

https://www.google.com/search?q=kongetiende

Kongetienden var den delen av tienden som opprinnelige gikk til biskopen, men som etter reformasjonen tilfalt kongen. Uten at jeg vet sikkert, vil jeg tro at hun fikk ytelser fra kongetienden.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1891 var er ho  "Eier af 1/2 af Kongetinden i Oldens sogn": 002 Vilhelmine Jansen - 005* Oldøren - 007 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 1447 Innvik herred - Digitalarkivet

Vil dei seie at ho mottok 1/2 parten av all kongetiende som kom inn i Olden sokn?? Kva måtte til for å få sånne ytelser? 

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Torbjørn Henrik Hillersøy skrev:

I 1891 var er ho  "Eier af 1/2 af Kongetinden i Oldens sogn": 002 Vilhelmine Jansen - 005* Oldøren - 007 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 1447 Innvik herred - Digitalarkivet

Vil dei seie at ho mottok 1/2 parten av all kongetiende som kom inn i Olden sokn?? Kva måtte til for å få sånne ytelser? 

Da var hun regelrett eier av halve kongetienden av Olden sokn og kunne således selv innkassere pengene.

Avvikling av kongetienden kom opp i Stortinget på slutten av 1800-tallet, og i Stortingsforhandlingene for 1897 finnes en gjennomgang av status for kongetienden i de ulike fogderiene: https://www.nb.no/items/835562fbf10da24e57438813c8c6ad58?page=765

Det kan se ut til at kronen - sannsynligvis som følge av akutt pengemangel - solgte kongetienden i Nordfjord fogderi til en Peder Reetz i 1665. Siden har kongetienden blitt omsatt en rekke ganger, jf. utgreiinga i Stortingsforhandlingene.

Den som har kjøpt kongetienden, har på en måte investert penger og får ei fast og forutsigbar avkastning på investeringa.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Den som har kjøpt kongetienden, har på en måte investert penger og får ei fast og forutsigbar avkastning på investeringa.

Dette framstår som nokså utenkelig i dag, men la oss ta et tankeeksperiment: I 2017 tok staten inn 49,5 milliarder i såkalt trinnskatt. La oss si at jeg kjøpte retten til trinnskatten for 1000 milliarder. Forutsatt at jeg slapp kostnader med innkreving, ville det sikre meg 4,95 % årlig avkastning på min investering.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar, Kristian!  Og for å forklare ein spesiell ordning. 

Handelsmannen Ingebrikt Jensen som er nemnt til å eige kongetienden i Olden, var stefar til Vilheimine. Ho arva vel etter han.

Ein kan jo lure på om det dreide seg om mykje avkastning.

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider