Gå til innhold
Arkivverket

Hvor bodde Einar Molstad fram til sin konfirmasjon?

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Einar, født uekte av Lemmik Nilsen og Gønner Eriksdatter i 1876 i Stange. Han er døpt, men deretter finner jeg ingen spor etter ham før konfirmasjonen på Kolbu i 1891. Bestemor vet at han bodde på prestegården på Molstad (Kolbu, Toten) og tok navnet derfra, men jeg finner ingen kilder på når han kom dit.

I FT 1891 bor han der hos residerende kapellan Mikal Johansen Trondhus Blegen, men han ble gift på Vang i 1887 og hadde neppe ansvar for Einar før det?

Moren giftet seg i 1879 og fikk to barn. Ektemannen døde i 1885, og jeg finner ikke henne eller Einar i folketellingene det året, men jeg er litt usikker på om det finnes tellinger for hele landet da. I 1891 bor hun på Hamar med de to barna og er delvis støttet av fattigvesenet.

Faren reiste til Danmark og giftet seg der i 1887. Han hadde antagelig lite eller ingen kontakt med sønnen i senere tid, selv om de bodde i Hedmark igjen en kort periode på tidlig 1900-tall etter at hans kone døde.

Einar på Geni: https://www.geni.com/people/Einar-Molstad/6000000022131552682

Mor Gønner: https://www.geni.com/people/Gønner-Halvorsen/6000000126488402833

Far Lemmik: https://www.geni.com/people/Lemmik-Soelberg/6000000126488225840

Kilder til Einar:

Er det noen måte å finne ut når Einar ble overlatt til fattigvesenet som legdslem? Jeg antar at han bodde med moren fram til hun ble gift igjen, men det er bare en løs antagelse. Hvor er han i 1885? Bodde han hos kapellan Blegen før kapellanen flyttet til Molstad, eller bodde Einar da der fra før?

Jeg er også interessert i å finne ut mer om Molstad prestegård, siden bestemors familienavn kommer derfra. Jeg finner litt om Kolbu kirke som erstattet Molstad kirke på 1700-tallet. Molstad øvre, nedre, østre og vestre omtales i enkelte gårdsbruksoppslag, men jeg har ikke greid å finne noe særlig historie enda, så om noen har tips til hvor jeg kan/bør lete etter det så er jeg takknemlig.

Endret av Karianne Fog Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Karianne Fog Heen changed the title to Hvor bodde Einar Molstad fram til sin konfirmasjon?

Uten å være lokalkjent, kunne det vært en ide å prøve å følge ham i de lite brukte skoleprotokollene?

Det er flere skolekretser som er tilgjengelig i Vestre Toten.

Et eksempel fra Vestre Toten:

Skanna materiale: KVT, Vestre Toten kommunearkiv*, -: Skoleprotokoll for Heksum skole, 1863-1894 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk! Jeg er ikke så kjent med de ikke vanligste kildene, så det er akkurat slike tips jeg trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd, men det pågår vist en prosess med digitalisering for å gjøre disse kildene mer tilgjengelig og kjent.

Jeg ville ha underøkt om det finnes protokoller for så å besøke arkivet når pandemi situasjonene er tilbake til mer normale forhold.

Jeg besøkte IKA Trøndelag (Interkommunalt arkiv) og fant mye interesant som gav nye detaljer om barndommen til mine forfedre.

Hvis de eksisterer vil jeg anbefale å ta en titt på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal på en liten slektsturné i Stange i løpet av året, men det spørs på tilgjengeligheten av arkiver da. Men hvis de er der forsvinner de nok ikke før pandemien er over, får vi håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider