Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan søker man på navn i FT1920??

Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Søkelenken gir foreløpig bare 820130 treff.

I følge SSB skal det være 2,65 millioner innbyggere pr 1.12.1920, så mye gjenstår fortsatt å legge ut.

Av det som mangler kan man prøve seg på å bla i de skannede husholdningslistene og personsedlene. Det er overkommelig dersom man kjenner adressen og personsedlene er sortert, men det er de ikke alltid.

Hilsen

Matthias

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man en fin oversikt over hva som er søkbart og ikke samt folketall i de forskjellige områder.

Folketellingen 1920 – Wikipedia

Eller man får en grei oversikt med å bruke finn kilde og velge et fylke i DA.

image.thumb.png.f7a714088c548f407a64e98869e72888.png

Det vil nok ta en god stund enda før alt er søkbart, med det tempoet som nye områder er blitt søkbar etter frigivelsen.

Litt interessant det som ble skrevet av Gunnar Thorvaldsen i 1993 i Heimer nr 4.

Derfor ser vi det som et avgjørende gjennombrudd at Datatilsynet nå har innvilget en søknad fra Riksarkivet om å få dataregistrere 1910- og 1920-tellingene. Arbeidet vil bli utført av Registreringssentralen som et oppdrag for Riksarkivet. Alle opplysninger i kildene vil bli overført til maskinlesbar form slik vi har gjort med tidligere versjoner. Deretter vil vi standardisere og kode folketellingene slik at de kan brukes sammen med statistisk programvare. Tilgang til edb-versjonene vil kun bli gitt til forskere som skal utnytte materialet statistisk. Så lenge statistikkloven gjelder, er det vanskelig å tenke seg noen løsning for personhistorisk forskning før i år 2010. Men kvantitativ forskning vil på en helt annen måte kunne behandle første del av vårt hundreår.

1910- og 1920-tellingene har som de første fødselsdato for alle personer. De inneholder også opplysninger om hjemvendte norsk-amerikanere. De aktuelle tellingene regnes for å være av god kvalitet, selv om det er påvist at mange norsk-amerikanere er utelatt i 1910-tellinga. 

I mine øyne er det synd at ikke registeringen ble gjennomført på denne måten, med at alt ble transkribert som i forrige tellinger. Men det var et valg som ble gjort av DA slik at FT1920 skulle bli klar til "frigivelsen"  1 desember 1920. Det skal brukerene respektere og hver og en må se an sin bruk om det er en fornuftig løsning.

For meg var det ikke en god løsning, noe jeg har tatt konsekvensen av. jeg har nå selv transkribert store deler av et området som jeg jobber med for å få registreringen komplett for mitt bruk. Jeg må si av min egen erfaring at den økte tidsbruken med å registrere de feltene som ikke er tatt med er marginale. Det tar litt ekstra tid å transkribere felt 9: hvem som er forsørger, men felt om hjemvendte amerikanere og de demografiske dataene om vielsesdato, antall barn og antall levende barn for gifte kvinner tar veldig liten ekstra tid å transkribere. Spesielt med tanke på nytten det er å slippe å sjekke de to skannede sidene for hver enkelt innbyggere i et område for denne informasjonen når behov.

Søker du opp bare noen titalls personer spiller det kanskje ikke så stor rolle, da kan man enkelt gå inn å sjekke de skannede sidene, men skal man gjøre det for en hel kommune blir saken noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else.

Når du er på forsiden av Digitalarkivet, finner du lenken som Karianne viser til under "Flere søkeinnganger", se bildet.

Mvh Guri

2021-03-05.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider