Gå til innhold
Arkivverket

Ellen Erichsdaatter fra ?? (1770)

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg står fast på ordet etter "fra" i dåpen til Anna Gurina, 28.06.1770, Oslo domkirke, s. 454. Altså etter "Ellen Erichsdaatter fra ??".

Er det noen som klarer å tyde det? Det jeg tror det står av bokstaver: "Sl?tt?d". Dobbelt t i dette ordet ligner på dobbelt t  i "daatter", men jeg kan ta feil. Et annet spørsmål - ville det være mest sannsynlig at bare Ellen kom fra dette stedet, eller begge foreldrene?

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010402

image.png.2978b7862a4d2927d42b524d6d0b785e.png

mvh Sølvi L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Øvre Slotsgd ? Altså ikke fra men Øvre? Ø-en passer litt dårlig, men resten ser ut til å stemme.

Etter som Niels og Ellen er gift, må adressen gjelde begge.

Nies Olsen er Høker, men det hadde du kanskje allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forlovelsen 9.8.1768 står det at Niels er fra Bærums Verk, og at de har attest fra Christianshavn

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1757-1776, s. 121
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107020117

Christianshavn er meg bekjent en bydel i København, så kanskje kom Elen derfra?

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Christianshavn er meg bekjent en bydel i København, så kanskje kom Elen derfra?

Takk! Det var et godt tips å sjekke forlovelser, og veldig interessant å se hvor de kom fra. Men ordet kan ikke ha noe med København eller Christianshavn å gjøre, så jeg lurer fremdeles på hva som står der 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel kva som står her (tyding) - altså bustad, og ikkje kvar dei kom frå i opphavet.

Eg les det som "fra Slotted"  (utan å ha noko forslag om kva det vil seie)

Som Matthias seier, er dei gifte ("og Hust. Ellen") så det gjeld nok begge foreldra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg les det som "fra Slotted"  (utan å ha noko forslag om kva det vil seie)

Som Matthias seier, er dei gifte ("og Hust. Ellen") så det gjeld nok begge foreldra.

Jeg ser at det kan være "Slotted", med åpen o. Det er fristende å tenke på Akershus Slott, det eneste slottet i Christiania. Var det i så fall sannsynlig at en høker bodde på Akershus Slott?  De ville kanskje heller ha bodd på Hovedtangen, og da pleide presten å skrive Fæstningen eller Tangen. Eller betød Slotted hele festningsområdet i denne sammenhengen? 3.bokstav kan også være a eller u (kanskje mindre sannsynlig siden presten ofte hadde "krøll" over u'ene), uten at jeg skjønner hva det kan bety likevel. Jeg tenkte ordet kunne være en forkortelse uten å komme nærmere svaret  

Endret av Sølvi Løchen
tillegg om u'er
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ser ut som Niels Olsen forsvant (en tid?) i 1773

Utrolig hva man kan finne! Dette er veldig interessant, han kan jo ha blitt overfalt og drept på veien.. Det er litt vanskelig å si om han bodde på Bærums verk eller i Christiania i 1773, og fremdeles vanskelig å finne flere gode forslag til ordet i kirkeboken. Min innførsel var fra 1770, altså litt tidligere. 

Endret av Sølvi Løchen
La til siste setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider