Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finner jeg stedet gården Braarød i Borre kommune Vestfold

Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Søker hjelp til finne stedet gården N. og S. Braarød  i Borre kommune Vestfold.

Leter etter om det står noe om  slekten til maler Ambrosius Berg 1811-1866.

Finner ikke noe i bygdeboken for Borre. Finer et bilde når han er på Holtan.

mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil finne mer om slekten kan du søke på Ambrosius Berg  som fritekst s¨kan du følge ham i kildene.

Her er hans død:

Ambrosius Bergh - Ministerialbok for Borre prestegjeld 1862-1867 (0717Q) - Digitalarkivet

Han har en datter som døde i Tønsberg i 1840:

Ambrosius Berg - Ministerialbok for Tønsberg prestegjeld 1836-1844 (0705P) - Digitalarkivet

En datter født i 1847, da bodde han i Horten

Ambrosius Berg - Ministerialbok for Borre prestegjeld 1845-1851 (0717Q) - Digitalarkivet

Og ett dødfødt pigebarn på S. Braarød i 1849:

Ambrosius Berg - Ministerialbok for Borre prestegjeld 1845-1851 (0717Q) - Digitalarkivet

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Ivar og Oddgeir

takker for dette - det var vel plassen/stedet Braarød jeg lurte på om stod noe om i bygdeboken.

Hvis det er samme som Baggerud så har jeg det.

Så bare at ved hans barns dåp at det står Braarød.

Jeg har alle hans barn.

Takker.  mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis noen har noe mer om denne slekten tar jeg gjerne imot.

Jeg har samme aner noen ledd bakover.

Hans bestefar var bror til min -oldefar noen trinn bakover.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brårød og Baggerød er to forskjellige gårder. Men Brårød gikk - mener jeg - allerede på et tidlig tidspunkt inn i Horten by, og det er muligens derfor gården ikke er omtalt i bygdeboka for Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braarød heter i dag Braarud og ligger bortimot midt i Horten sentrum. Baggerød ligger litt lengre sør, på grensen mellom Horten og gamle Borre kommune. Braarud er som nevnt ikke omtalt i Borre bygdebok, men du kan lese litt om Nordre Braarud i boka til Helge Sem Jacobsen "Gamle Slegter i Vestfold" (1930), fra side 174: https://www.nb.no/items/e231518a5ab2537a87042ae553629e79?page=185&searchText= 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Arnesen Becker (1825-1901) giftet seg 3/7-1854 i Borre med Helle Karine Bang. Fra gamle slektsopptegnelser fra oldemors bror har jeg funnet:

".....Som ung sto han i marinen. Han skal ha vært et "jern", gikk ut av marinen og fôr til koffardis, ble skipper, giftet seg med en datter av kjøpmann Berg (skal være Bang) på indre Horten og ble med tiden en meget formuende mann. Han kjøpte eiendommene Søndre Brårud på Horten, hvor han døde. En av sønnene ble sjøoffiser, en annen departementsmann....."

Muligens har han kjøpt Søndre Brårud fra Ambrosius Berg som deretter har flyttet til Baggerød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Finn H Bakken skrev:

Søker hjelp til finne stedet gården N. og S. Braarød  i Borre kommune Vestfold.

Leter etter om det står noe om  slekten til maler Ambrosius Berg 1811-1866.

Finner ikke noe i bygdeboken for Borre. Finer et bilde når han er på Holtan.

mvh Finn H Bakken

Jeg ser du har fått svar på hvor Braarud er, men ville bare legge til at Borre er en del av Horten kommune. Da Horten og Borre ble slått sammen på 1990-tallet en gang, hvis jeg ikke husker feil, ble kommunen hetende Borre. Det var stor motstand mot dette, med begrunnelse at Horten var et kjent stedsnavn pga Sjømilitære korps, Marines verft/Horten verft og Marinens flyfabrikk/Horten flyfabrikk, mens Borre ikke var særlig kjent. Noen år senere byttet kommunen navn til Horten, som det heter i dag. 

Det er forøvrig en gjeng lokalhistorieinteresserte mennesker her i Horten, som driver "Lokalhistorisk senter". 

De har også ukentlig gamle bilder i lokalavisa, Gjengangeren. Det kan være du kan få noe mer informasjon der, om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei 

Jeg har så smått begynt å se litt på min fars side. Som jeg har fått vite var fra Borre. Når jeg leser om Ambrosia Berg, lurer jeg på om noen vet om han var i slekt med Bengt Anton Berg, han var födt 1897. Faren hans het Syver Sølversen Berg. 

Endret av Cecilie Berg Jansson
fant hans födselsår
Lenke til kommentar
Del på andre sider