Gå til innhold
Arkivverket

Sverige: To barnedåper etter hverandre i kirkeboka. Den ene faren er titulert "Husmannen" - den andre "Torparen". . .

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Har hittil blitt opplyst om at husmann  og torpare er det samme. Men, her, på høyre side, innføring nr 2 og nr 3, har presten klart skilt mellom både tittel og "gårdsoppføring": husmannen er  på "Ónne" mens torparen er på "Långenäs. Torp under Bodilsröd" (med forbehold om nøyaktigheten i min tolkning av kråketærne):

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041364_00176

Det tyder vel på at det, i hvert fall i 1804, var en forskjell på husmenn og torpare - og jeg skulle gjerne ha kjent "nyansen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... De har jo innerster i Sverige, også - og Svenska akademiens ordbok overlapper jo betegnelsene samtidig som den forteller at det betydde forskjellig avhengig av HVOR i Sverige man snakker om.

På den annen side har vi jo to "typer" husmenn i Norge, også - husmenn med og uten jord. 

De fleste av disse svenske anene som jeg arbeider med var fattige mennesker - det var vel en grunn til at de tok bena fatt og gikk til Norge.

Det spør om jeg ikke skal slå meg til ro med "nyansene av fattigdom" og innrømme at det var FOR vanskelig for en "norbagga"...

MEN 1000 TAKK for forsøket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.