Gå til innhold
Arkivverket

Politi og lensmenn - arkiv

samuel svendsen
 Del

Recommended Posts

Trenger hjelp til følgende :

En slektning født 1928 reiste ti USA like etter krigen. Han returnerte aldri til Norge, og grunne skal være at han hadde noe uoppgjort med politi/lensmann. 

Denne personen døde i USA for 15-20 år siden. 

Er det mulig å få fatt i hva det var som holdt ham borte fra Norge? 

Hvem kan sitte på slike opplysninger? 

Er dette taushetsbelagt info?

SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens polititiende kan være en inngangsportal..... Kun taushetsbelagt i 80 år, for familie kan den unngås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Muligens polititiende kan være en inngangsportal..... Kun taushetsbelagt i 80 år, for familie kan den unngås...

Takk for info. 

Eg tror at de hendelser som ligger til grunn for at vedkommende ikke kunne reise tilbake til Norge - skjedde før 2. verdenskrig.

Var polititidende landsdekkende før krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om Polititidende finnes her: https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Polititidende

Som andre nevner så er det nok ikke allmenn tilgang til nyere utgaver, så utgavene og registeret vi har på NSFs nettsider er dessverre litt for tidlig.

Men søker du i arkivportalen kan du sikkert finne eventuelt hvor utgavene finnes og søke om tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke at du kan møte opp på en Statsarkiv for å få innsyn i såpass ny sak.

Jeg anbefaler deg derfor å sende et Statsarkiv eller Riksarkivet et spørsmål om de kan gjøre et oppslag. Det finnes navneregistre i alle årgangene, pluss en samleregister for flere årganger med henvisning til den riktige årgangen

Får du bekreftet at personen står der, så kan du i neste omgang søke om å få innsyn

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars O. Wangensteen skrev:

Jeg tror kanskje ikke at du kan møte opp på en Statsarkiv for å få innsyn i såpass ny sak.

Jeg anbefaler deg derfor å sende et Statsarkiv eller Riksarkivet et spørsmål om de kan gjøre et oppslag. Det finnes navneregistre i alle årgangene, pluss en samleregister for flere årganger med henvisning til den riktige årgangen

Får du bekreftet at personen står der, så kan du i neste omgang søke om å få innsyn

1000 takk. Strålande. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.