Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Isak Lars Johansson Kurkkio, født 4. november 1847 i Pajala, Norrbotten.

Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Isak Lars Johansson Kurkiä

in the Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991

Sweden, Emigrants Registered in Church Books, 1783-1991No Image
Text-only collection
Name: Isak Lars Johansson Kurkiä
Birth Date: 4 nov 1847
Birth Place: Pajala, Norrbotten
Departure Date: 25 jan 1865
Departure Place: Karl Gustav, Norrbotten
Arrival Place: Wadsö, Norge (Norway)
Occupation or Relation: Son
Marital status: Unmarried (Single)
Notes: Travels alone
Page: 4
Original Page: 116
Source: Hfl A1/6 1859-1866 Karl Gustav
Household Members:
Name
Isak Lars Johansson Kurkiä

Sammen med svenske slektninger forsøker jeg å finne ut hvor det ble av flere medlemmer av slekten Kurkkio som utvandret til Norge i løpet av 1800-tallet. Så langt gjenstår bare én person; Isak Lars Johansson Kurkkio, født 4. november 1847. Han har øyensynlig utvandret til Vadsø i 1865, men har vært vanskelig å finne igjen. Jeg har forsøkt å bla meg gjennom kirkebøkene for Vadsø, men uten å lykkes i å finne ham.  Det er muligens (?) ham som er registrert på Fossbakken i Bardu i 1875.  Han har kanskje dødd ung, ettersom hans bror (og min tippoldefar) har gitt en av sine sønner samme navn, nemlig Isak Lars (født 12. januar 1878, død ved drukning i Svanelva på Senja i 1906). Kort sagt: Er det noen proffer der ute som kan hjelpe meg i forsøket på å oppspore denne karen?

003 Isak Lars Johansen - 0032 Fosbakken - 003 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1875 for 1924P ….webloc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først ser jeg at jeg i farten ikke klarte å linke til folketellingen i 1875, men uansett er det muligens snakk om samme person som er registrert på Fossbakken i Bardu dette året. Men problemet er stadig det samme: Hvor i all verden ble det av denne Isak Lars? I denne perioden var det relativt mange fra Bardu som emigrerte til USA, og jeg ser ikke bort fra at han kan være blant disse. Men problemet er at jeg ikke klarer å finne ham igjen i noen kilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en slektsside på nettet er den Isak Lars Johansen som ble registrert i 1875 på Fossbakken i Bardu den samme som ble gift 16. november 1878 i Målselv:

https://media.digitalarkivet.no/view/6740/210

Her ble navnet oppgitt å være Isak Johansen Olli. Derfor er det mye som tyder på at man kan se bort fra denne personen, og at det er i Finnmark man må lete etter "vår" Isak Lars Johansson (Kurkkio). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kanskje dette forblir en av de mysteriene som ikke lar seg løse? Kom denne Isak Lars Johansson Kurkkio seg i det hele tatt hit til landet? I alle fall har jeg flere ganger bladd meg møysommelig gjennom kirkebøkene for Vadsø og Vardø og studert oversiktene over innflyttede/utflyttede og døde, men uten hell.  Karen lar seg rett og slett ikke oppspore!!!! (?) Mange innvandrede kvener ser forresten ut til å ha bosatt seg i Vardø etter å ha flyttet dit fra andre områder i Finnmark, deriblant Vadsø. Kanskje gjaldt dette også Isak Lars? Kirkebøkene for Vardø forteller for øvrig om mange (!)døde fiskere, deriblant navnløse menn rubrisert som "et sølig", eller som et "hodeløst lik funnet i havet". Mange nyinnflyttede kvener  etablerte seg rimelig raskt som fiskere i Norge, noe som vel ikke kan utelukkes i dette tilfellet.  Et annet problem er at man ikke vet hvilket navn Isak Lars Johansson Kurkkio evt brukte i Norge. Johansen? Johannessen? Fredriksen (faren het Johan Fredrik Johansson, og i svenske kilder fra 1800-tallet ser det ut som flere personer har fått farens andre fornavn som patronym).  Innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider