Gå til innhold
Arkivverket

Lenvik, Troms, 1818, Dåp - Stygg sak, trenger eksperthjelp

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle så gjerne ha ekspertisen hjelp til kontroll og utfylling av mangler:

Troms fylke, Lenvik, Hillesøy i Lenvik, Ministerialbok nr. 2 (1784-1820), Fødte og døpte 1818, Side 106

https://www.digitalarkivet.no/kb20070606610336

(Høyre side, andre innføring; Aleth Cathrine)

"7. S. e. Trinit" - "Lenvig" - "Et uægte Barn, hvis Moder, Christen Olsen Giøvigs dr Malene, uconfirmeret 20 Aar gl. angiver(?) som Barnefader sin faders kjødelige Broder, Ægtemanden Zacharias Olsen Storelven af Tromsø Sogn, ????? 70 Aar gl. hend. 1ste - hans 3 Lejerm." - "Aleth Cathrine, født 30 April." - "Hendrich Andersen, Christen Olsen, Doreth Mathiasdr, Berith Carina Iversdr og Ellen Olsdr, alle fra Giøvig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har aldeles rett, etter mine begreper, med bittelitt småpirk:

Et uægte Barn, hvis

Moder, Christen Olsen

Giøvigs Dr Malene, ucon-

firmeret 20 Aar gl. angav

som Barnefader sin Fa-

ders Kjødelige Broder, Ægte-

manden Zacharias Olsen

Storelven af Tromsø Sogn

henved 70 Aar gl.

hend. 1 ste – hans 3 Leierm.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2021 den 19.03, Jan-Thore Solem skrev:

Hjerteligst, Even!

Godt at dette blir bokstavrett...

Expand  

‹ I ettertankens kranke blekhet› og apropos «bokstavrett» – hvis dét er målet – aldeles ikke sikker på stor bokstav i «Kjødelige».

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så du korrigerte min lille k til en stor K, og jeg var enig i det. Ved å sammenligne f.eks. navnet til Ole Knudsen (første fadderen i neste dåpen under) mener jeg du hadde rett i at der er en stor K. Dessuten er det åpenbart(?) forskjellige folk som har skrevet på denne siden, eller om det var en og samme prest, har han gått til verket med "variende form".

Jeg har lært at det er lettere å lese disse gamle tekstene, når man har en forventning til hva som skal stå der (hvis det gir mening?). Denne gangen var det ordet "henved" som satte meg ut, men ved ettertanke skjønner jeg det betyr "nærmere" 🙂

Uansett, teksten blir bokstavrett nok "åkke som", store eller små bokstaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider