Gå til innhold
Arkivverket

tyde yrke og bokstav i mellomnavn

Beate Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei. Er tilbake med spørsmål om personer fra Folketellingen 1870 i Bergen. Håper jeg får like god hjelp som tidligere.

Føste: Hva slags bokstav står mellem Bernt ? Lange og hva gjør han?

RA, Folketelling 1870 for 1301 Bergen kjøpstad, 1870
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft60044698000006

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si dét? Han gjør i hvert fall det samme som Rudolf rett under. Ser ut som om han (de) hører til Premièrlieutenant Falsens husholdning. Kan det være Lieutn.[nant] (og så noe forkortet noe som jeg ikke er kunnig nok til å dechifrere)?

‹Mellombokstaven› vil jeg tro er en C – men langt fra sikker.

Mvh

Edit: Kan forkortelsen[e] være u.f.L. – uten [eller kanskje snarere under] fast Losji? Jfr. anmerkningen på de to: Logerende i Huset fra 15de Oktober fA(?)

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

eg veit ikkje kva det betyr, men det står vel "Lieutn u.f.L.", eg finn det også her:

https://www.nb.no/search?q="lieutn. u. f. l."

Takk, Richard Johan. Du er en kløpper på NB. Jeg har nettopp redigert innlegget mitt, hadde kommet frem til samme ‹bokstavkombo› som deg. Hva den nå enn monne bety. 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Hva den nå enn monne bety.

"Uden fast Lønn", om eg skal tippa. Ein slags "Reserveoffiser". Finn mange døme ved å søka på "u.f.L."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk. Imponert over at dere vet om så mange steder å hente ting fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

"Uden fast Lønn", om eg skal tippa. Ein slags "Reserveoffiser". Finn mange døme ved å søka på "u.f.L."

Åduverden, så bra! Her skilles klinten fra hveten hva angår søke-evner! RJ – du e' rå 🙂 Takk igjen. Jeg håper inderlig, for egen del, at jeg vil huske dette ved et eventuelt neste ‹rendevouz› med begrepet.

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.