Gå til innhold
Arkivverket

Adioptivbarn Karly Karlsen død 1910-15

Bernt-Gunnar Østerkløft
 Del

Recommended Posts

Ei adoptivdatter ble folketelt 1910, men døde etter folketellinga og før adoptivmor døde 27/2-1915 og adoptivfar 28/3-1915

Adoptivforeldrene var Karlotte Johansdotter  og Peder Kristensen

Charlotte Gjertine Johansen født i Breivik 4/8-1875 og

Peder Edvard Kristensen født i Bringslimark 18/7-1869, begge Skjerstad i Nordland. 

Jeg klarer ikke å finne når hun døde eller hvem hennes foreldre var. Han skal være født på Fauske i 1904

Her er link til ft 1910

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036919007474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 30

Nordland fylke, Fauske i Fauske, Skjerstad, Ministerialbok nr. 849A08 (1898-1910), Fødte og døpte 1905, Side 105
Permanent bilde-ID: kb20050322011112
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050322011112
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050322011112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bernt-Gunnar Østerkløft skrev:

Nei, den Karly var i live ft 1920

Hvordan vet at hun døde mello 1910 og 1915?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortalt av eldre pålitelige personer i bygda. Det var mye styr rundt at de mistet det barnet for de fikk ikke egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Karly døde i 1939. Den jeg leter etter døde mellom 1910 og 1915. Kan det være skjult pga adopsjon o.l.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett igjennom kirkebøkene for Fauske, Sulitjelma og Valnesfjorden 1910 - 1916. Barnet er ikke begravet i noen av de sognene.

Barnet er heller ikke begravet i Skjerstad.

Adoptivforeldrene, som fremdeles bodde på Fridalen, ble begravet i Valnesfjorden.

Men ikke  barnet, og det synes jeg er merkelig. En fam. med samme bosted, begraves vel normalt på samme sted.

Flott med muntlige kilder, men man kan ikke bare uten videre tro på alt. Det skjer ganske mange ganger at de tar feil.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket skifter og alt jeg har funnet er Fauske lensmannenskontors dødsfallprotokoll 1899 - 1949. Men jeg finner ingen skifteprotokoll el.lign.

Protokollen er alfabetisk, med kvinner i h. kolonne:  Karly Karlsdotter Bringnesli  84/03 . https://www.digitalarkivet.no/sk10711601151051

Du finner også Karlotte Johansdt. Fridal 19/5 og  Peder Kristensen Fridal 33/14.

Jeg antar at numrene viser til saks nr. eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er merkelig at ikke jenta skal forefinnes i kirkebøkene eller i lensmannens dødsprotokoll. Jeg har tenkt at historien rundt jentas død kan være feil, men det er vanskelig å tro det skulle være en oppdiktet historie. Da sitter jeg igjen med spørsmålet om hennes fødsel og død kan være skjult av hensyn til biologiske foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummerne henviser til løpenummer/år. Det står ikke 19/5, men 19/15. Hun døde jo i 1915. Og dødsfallet til den Karly dere fant i denne protokollen står blant annet som begravet i denne kirkeboken, og døde 1903, som nummeret viser:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 850/L0709: Ministerialbok nr. 850A01, 1899-1909, s. 190

https://www.digitalarkivet.no/kb20060524080514

På denne tiden fantes ikke sterke adopsjoner, og ingen kirkebøker fra det tidsrommet det her er snakk om er sperret på grunn av dette. Er hun ikke å finne død noe sted er det fordi hun faktisk ikke er død da/ikke er død der dere leter.

Ville ikke en god vei videre nå vært å be om det var mulig å få gjort oppslag/selv etter hvert se hva som står i de aktuelle anmeldte dødsfallsnotisene på ekteparet fra Fridal, så vil det sikkert kunne dukke opp nye spor der!

På Peder vil jeg tippe det i registeret, som jo er laget i ettertid, står feil og skulle vært 33/15 og ikke 33/14; dere vet jo at han døde i 1915, og han står mellom 140/14 og 121/15, noe som ikke er mulig for nummeret hans, dersom det - som alle andre - står i riktig kronologisk rekkefølge.

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje verdt å merke seg at Karly fra Bringsli(d)-familien, og som levde i 1920, ikke bor med dem i 1910-tellingen: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036919007542

Som sagt fantes det ikke sterke adopsjoner den gang. Om Karly virkelig ble adoptert (svak adopsjon) bør det finnes dokumentert, men det kunne jo også tenkes at de så på henne som sin og derfor skrev det inn sånn i 1910-tellingen uten at det var helt presist, og at hun egentlig «bare» var en pleiedatter.

Du er sikker på at «styret» rundt at de _mistet_ Karly var at hun døde, og ikke at hun måtte forlate dem, og kom tilbake til sin biologiske familie igjen? Det ville jeg nesten tenke meg ville blitt mer «styr» for det barnløse paret, siden de da kanskje ville forsøkt å få Karly tilbake, enn at hun døde? Bare en tanke.

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallnotisene - hvor finner jeg dem?

At Karly døde i Fridal er temmelig sikkert da min søster fikk det fortalt av svigersøster til "adoptivfaren". Hun var den som la jenta i kiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Karly Olea som døde 2/10 1903 er født i Sulitjelma 3/7 1902,av samme foreldre som hun som blir født i 1904. Hun er døpt 21/9 1902

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 850/L0709: Ministerialbok nr. 850A01, 1899-1909, s. 28SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 850/L0709: Ministerialbok nr. 850A01, 1899-1909, s. 28 […]

Filter:

Klikk for å skru på filtermodus for å bla kun i sider med dette filteret

Klikk for å avslutte filtermodus og bla i hele kilden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det barnet jeg leter etter er den Karly Karlsen som ble folketelt i 1910 sammen med adoptivforeldre Charlotte og Peder - se første linken. Der står det at jenta skal være født på Fauske 7/9-1904.

Charlotte og Peder døde begge i 1915 av tuberkulose. Og fosterbarnet Karly skal ha dødd etter folketellinga 1910 og før 1915 da Charlottte (Karlotte) og Peder døde.

Karly født i 1902 døde i 1903 ble ikke folketellet 1910

Karly født i 1904 døde ikke i den aktuelle perioden 1910-1915.

Er det mulig at hennes fødsel og død kan være skjult pga adopsjon???  Er det flere plasser å lete??

Beretningene om jentas død, sorgreaksjonene, stell av liket og nedlegging i kiste er vanskelig å forestille seg er oppdiktet. Alt tyder på at historien er reell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider