Gå til innhold
Arkivverket

Jeg leter etter dødsfall til min mortipptippoldefar og sitter fast.

Dave Peterson
 Del

Recommended Posts

1 minute ago, Dave Peterson said:

Godt poeng.  Enig.  Tusen takk for hjelp!  

1 minute ago, Dave Peterson said:

Godt poeng.  Enig.  Tusen takk for hjelp!  

Margrete og Lorents er begravet på Levanger kirkegård, Nord-Trøndelag.  Jeg fant dem via gravminner in norge (slekt og data) men glemte skrive ned linken!  Uffda!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Oddgeir Fossli said:

Riktig!  jeg skulle si at Margrethe er begravet på Vinne.   Nå lurer jeg på om det er  Lornts Landstad eller Smulan hva en han het da han døde, er begravet på Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Oddgeir Fossli said:

Takk!   Det stemmer kona hans het Ida!  Nå hvor i alle verden finnes bestefaren til Hans:  Lorents M. Lorentsen Landstad (Smulan?).🙂  Mange takk for hjelp, Oddgeir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sigurd Eliassen said:

Frå Nordisk Tidende 28. mars 1934:

1611821057_1934-03-28-NordiskTidendeddsfall.thumb.jpg.bf969d0a30cffe9586913f8a164f8115.jpg

Mange takk, Sigurd!  Imponerende!  Jeg setter pris på din hjelp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå avisa Nidaros 28. februar 1934

2136911094_1934-02-28Nidarosdde.jpg.773ff313740a6ad98283005f032ac135.jpg28. februar 1934

Endret av Sigurd Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra gjort, Sigurd!  Fint å vite han brukte Landstad som etternavnet istedenfor Smulan.  Han stod som Lornts Smulan en del ganger da han bodde hos datteren og hennes mann.  Men nå er det bestemt.  Mange takk!   

Endret av Dave Peterson
tastefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2021 at 4:46 PM, Dave Peterson said:

Hei!  Jeg heter Dave Peterson, bor i Minnesota og er 2de generasjon av norsk avstamning.  Jeg ønsker å dokumentere min mortipptippoldefars dødsfall.  Han het Lorents Martinius Lorentsen Landstad og døde i feb. 1934 i følge det familie slekt mener.  Det jeg vet om saken er i 1920 folketellingen bodde han på Korsen -Sandvollen, Nord Trøndelag.  Da var han på 80 år.  Tidligere i 1910 folketelling bodde han på Lundsaunet, (Inderøy, Røra, Nord-Trøndelag) som føderådsmann hos datteren og hennes mann (Margrete og Lorents Smulan) og han står som Lorents Smulan, f. 13 Nov 1840.  Egentlig er det feil fordi han ble født 13 sep 1840, ikke nov.  Jeg finner ingenting som handler om hans dødsfall som Lorents Smulan men kanskje på den tiden brukte han Smulan som etternavnet istedenfor Landstad (som det finnes i 1920 folketelling).  Han var født Lorents Martinius Lorentsen Landstadplads, 13 sep 1840, Inderøy, Røra, Nord-Trøndelag.

Jeg vet ikke akkurat hvor han bodde da han døde og jeg vet ikke om han brukte etternavnet Landstad eller Smulan. Han var enke og kanskje bodde enda hos datteren, Karen Margrethe (Lorentsdatter) Smulan.  Karens mann døde i 1930 og hun døde 1957. Karen var også kjent som Margrethe.   

Han står som Lorns Martin Lornsen Landstad i 1920 folketelling:  https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01074209000440   

I 1910 folketelling står han som Lorents Smulan på Røra hos datteren Margrete Smulan og hennes mann Lornts Smulan:  https://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01036873000732

Og som Lorents Martin Lorntsen  på Gjerdet (Sparbu, Nord-Trøndelag) i 1900 folketelling:

https://media.digitalarkivet.no/view/37484/245

Jeg lurer på om det er noe i avisen fra området som handler om hans dødsfall.  Eller kanskje skifte.  Takk på forhånd for et godt råd/hjelp.

Dave Peterson

Minnesota

Saken er løst!   Mange takk alle sammen!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
On 10/28/2022 at 4:34 PM, Jrss02 said:

Hei, Lotents er min tipp-tippoldefar og er begravd i Vinne kirkegård. Kontakt meg for mere informasjon.

Jeg la igjen beskjed, Jrss02.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider