Gå til innhold
Arkivverket

Noen som er bevandret i danske kilder? Søker etter Jens Ginderup og Bolette Kerbeling, siste halvdel 1700-tallet?

Geir Fjærli
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg følger noen grener tilbake til Danmark, blant annet Jungeslekten på min farmors side. Jeg har funnet Slægtebog over en Familie Junge (OBS: Direktelink til PDF-dokument). Og her får jeg svar på mye av mine spørsmål. Men selv der er det bråstopp på tre personer jeg skulle ønske jeg kunne funnet aner til:

Værtshusholder Jens Ginderup og Bolette Kerbeling

De var foreldre til Anna Marie Jensdatter Ginderup (10.01.1784 - 17.01.1867, gift med Christian Fredrik Hansen Junge (26.07.1777 - 29.05.1839). Anna Marie og Christian Fredrik er begge født i København, og døde i Torvik, Gjemnes, Møre og Romsdal. Men om Jens og Bolette finner jeg ingenting annet en at de er nevnt i slægtebogen som Anna Maries foreldre.

Cathrine Elisabeth Michaelsen Ca. 1746 København - 08.01.1825 Mariager, Jylland

Om henne fortelles i slægteboken at hun var "plejedatter" hos en Hofkonditor C. F. Straus. Da er det kanskje ikke så mye mulig å finne biologiske aner...?

Har dessverre ikke andre kilder enn slægtebogen.

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig Christian Fredrik Junge er født i Vordingborg. I hvert fall bor familien her i 1787 (men her mangler kirkeboken for årene 1756-81)

https://www.danishfamilysearch.dk/cid853383

Som enke har moren flyttet med barna til København 1801

https://www.danishfamilysearch.dk/cid1022388

Marie Ginderup i 1801, Jens Ginderup er da enkemann

https://www.danishfamilysearch.dk/cid983873

Christian Frederik Junge og Marie Ginderup blir gift i Trinitatis, København 29/8-1804

Her kan du søke på kirkebøkene i Danmark https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/5

(Arkiv = Navnet på kirkesognet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Tusen takk for hjelp. Har liksom ikke visst hvor jeg skulle lete.

Jeg har at Christian Fredriks far - Hans Christian Povelsen Junge - og farfar var fra Odense. Dit var slekten kommer fra Wismar. Så da er det vel rimelig at familien flyttet fra Odense til Vordingborg og så til Køberhavn. Jeg antar at han er født i Vordingborg for nå. Kanskje var han endog født i Odense...

Så får jeg fødselsår for Bolette (antar at "Botelle" er skrivefeil.) Jeg hadde død før 1801 på Bolette og etter 1801 på Jens, så det stemmer.

Takk for link til Rigsarkivet.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da var farens fødselssted bekreftet. Siden moren er oppvokst i Købehavn ifølge slægtebogen, så spørs det om de traff hverandre der eller i Odense, og så flyttet til Vordingborg, eller om de rett og slett traff hverandre i Vordingborg der de begge av ulike grunner befant seg på samme tid. Får lete litt til. Men igjen er hun fosterbarn, så det gir meg kanskje ikke noe mer om hennes opphav.

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her litt fra danske aviser

Kiøbenhavns Kongelig alene priviligerede Adresse-Contoirs Efterretninger (1759-1854)

7. januar 1806 

image.png.19578a2c9f8a300f651664a829620a2d.png

Samme avis 22 november 1805

image.png.a5ea691444d95c9849a1c3c57ab5a491.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar. Da er det vel rimelig å anta at Jens døde i 1805. Og så ser det ut som vi har en adresse der. "Huset No. 187 i store Fiolstræde"? 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Fjærli skrev:

Da er det vel rimelig å anta at Jens døde i 1805. Og så ser det ut som vi har en adresse der. "Huset No. 187 i store Fiolstræde"? 

Ja, det må være riktig Geir

Jeg tror også at det er Bolette som dør 28 nov. 1795

Samme avis som over. Utgitt 2. december 1795

image.png.859e9fd7442c775b342aaf61d2a7cd7c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Ja, det må være riktig Geir

Jeg så en slektsside som fortsatt hadde Jens som værtshusholder i 1810. Men så ikke at den hadde noen kilder, dessverre krevet det innlogging. 

Jeg prøver den dødsdatoen på Bolette. Av og til gir det nye treff rundt om.

Takk igjen!

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2021 den 18.19, Anita Holck skrev:

Det er mulig Christian Fredrik Junge er født i Vordingborg. I hvert fall bor familien her i 1787 (men her mangler kirkeboken for årene 1756-81)

Finner ham døpt 6. august 1777 i Nikolaj Kirke i København:

https://www.myheritage.no/research/collection-10455/danske-kirkeboker-1576-1919?itemId=20347437&action=showRecord

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fant jeg kanskje dødsdato for Ginderup junior: https://www.myheritage.no/research/collection-10455/danske-kirkeboker-1576-1919?itemId=2853877-&groupId=6abd4ab5785a304ded2c9b7200d9b0cc&action=showRecord&recordTitle=Thomas+Genderup

Ser også at Jens har patronymikon Tommesen, og sønnen har Thomas Jensen, så da er det rimelig at faren til Jens har hett Thomas i en eller annen variant også. 

Geir 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2021 den 19.03, Geir Fjærli skrev:

Jeg har at Christian Fredriks far - Hans Christian Povelsen Junge - og farfar var fra Odense

Hei Geir. Har du navn på Hans Christian sin far ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Hei Geir. Har du navn på Hans Christian sin far ?

Heisann! Her er anene jeg har for hans Christian så langt. Merk at det er to Jochum'er, det skaper en del forvirring rundt om slektssidene. Med forbehold, men dette er det nærmeste jeg har kommet en meningsfull anerekke så langt.

Edit: Jeg er litt usikker på hvor jeg har Junge som pikenavn på Maria Baltzersdatter Junge/From fra. Og så har jeg et notat om at faren til Hans Pedersen Taarup het Peder Rasmussen, men ingen ytterligere detaljer der.

Edit 2: Som du ser er slektsnavnet usikkert: Jung / Junge / Jungstedt. Sønnene til Jochum senior har ulike, både første og siste variant, så kanskje har man "fordansket" det opprinnelige.  Eventuelt er de slett ikke brødre. Slægtebogen er ikke til hjelp for den generasjonen.

Edit 3: Else Mortensdatter var i følge slægtebogen søsterdatter til Byfoged Laurits Rasmussen Høy. Har ikke fulgt det sporet videre ennå.

Geir 🙂

Skjermbilde 2021-03-08 kl. 10.42.53.png

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Fjærli skrev:

Else Mortensdatter var i følge slægtebogen søsterdatter til Byfoged Laurits Rasmussen Høy. Har ikke fulgt det sporet videre ennå.

Byfogden er nevnt her: https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,33950

"Laurids Rasmussen Høy, byfoged i Odense, d. 25.05.1705 (K) g.m. Anne Sophie Nielsdatter Svane, d. august 1706 (K). " Står at etternavnet også staves "Høg" og har også funnet "Høj" og "Hoj"

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2021 den 10.47, Geir Fjærli skrev:

Som du ser er slektsnavnet usikkert: Jung / Junge / Jungstedt. Sønnene til Jochum senior har ulike, både første og siste variant, så kanskje har man "fordansket" det opprinnelige.  Eventuelt er de slett ikke brødre. Slægtebogen er ikke til hjelp for den generasjonen.

Jeg tror nok jeg holder på at Jungstedt er en "fordansking", og at noen av barna valgte å beholde det opprinnelige. Da het nok Jochum senior "Junge" hvis vi antar at det er den rette stavemåten. "Jung" er nok en stavefeil fra en eller annen kirkebok eller annen kilde.  Siden det uansett ikke har hjulpet ved søk fjerner jeg de to andre variantene og beholder bare Junge på senior.

Edit: At Jochum senior er juniors far er altså min løsning på dilemmaet, så er det sagt. Jeg mangler førstehånds dokumentasjon på det.

Geir 🙂

Endret av Geir Fjærli
Lenke til kommentar
Del på andre sider