Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det papir på farskap sak

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Det er 2 personer som jeg lurer på om det finnes papirer på med en farskaps sak, det gjelder følgende:

Severin Larsen Sjøholt, født 22 april 1857 i Ørskog, Møre og Romsdal, han emigrerte til USA i 1884  og

Ole Andreas Carolus Petersen Eidem, født 3 juni 1864 i Sykkylven, Møre og Romsdal, han brukte også navnet Sjøholtstrand etter han i 1885 ble gift med barnets mor.

Barnets mor skal være Marthe Sophie Fredrikke Toresdotter Sjøholtstrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Det er 2 personer som jeg lurer på om det finnes papirer på med en farskaps sak, det gjelder følgende:

Severin Larsen Sjøholt, født 22 april 1857 i Ørskog, Møre og Romsdal, han emigrerte til USA i 1884  og

Ole Andreas Carolus Petersen Eidem, født 3 juni 1864 i Sykkylven, Møre og Romsdal, han brukte også navnet Sjøholtstrand etter han i 1885 ble gift med barnets mor.

Barnets mor skal være Marthe Sophie Fredrikke Toresdotter Sjøholtstrand

Hei 

Se her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/farskap?q=Farskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, men i dette tilfellet så står sannsynligvis feil far oppgitt i Kirkebøkene. DNA test viser at en av de 2 jeg nevnte er far, men det er ikke han som står nevnt i kirkeboken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Den er grei, men i dette tilfellet så står sannsynligvis feil far oppgitt i Kirkebøkene. DNA test viser at en av de 2 jeg nevnte er far, men det er ikke han som står nevnt i kirkeboken 🙂

Om det finnes en farskapssak, må du selv undersøke via Digitalarkivet eller ved besøk på lesesal. Se pkt. 4 i veilederen jeg lenket til over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for det. Fikk hjelp fra Statsarkivet i Trondheim for litt siden, og han ba om de opplysningene så de kunne få sjekket 🙂 Men når jeg svarte på email så la jeg med for mange opplysninger og ny saksbehandler svarte, og hun sa det var for mye å undersøke. Derfor kortet jeg meldingen nå med bare navn på fedre og barnemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.