Gå til innhold
Arkivverket

Vielse for Halvor Olsen og Berte Maria Erichsdatter i Hof/Åsnes

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Halvor og Berte får den 6/4-1813 sønnen Erich  Erich Halvorsen - Ministerialbok for Hof prestegjeld 1790-1815 (0424P) - Digitalarkivet Det står at han er ekte født. De får i 1815 datteren Oleana Oleana Halvorsdatter - Ministerialbok for Hof prestegjeld 1790-1815 (0424P) - Digitalarkivet

Jeg har forsøkt å lete etter vielsen deres for om mulig å finne fødselsåret til Halvor og Berte, men har til tross for mye leting ikke klart å finne ut når de er født.

Jeg har imidlertid funnet en vielse mellom Halvor Olsen og Berthe Maria Marcusdatter i Hof den 14/1-1813. Dette paret bor på Lie da de gifter seg, mens paret som får barna Erich og Oleana er bosatt på Liesmoen.

Finner også Berte Eriksdatter som enke på Liesmoen i 1865. 007 Berte Eriksdatter - 0114 Liesmoen - 003 Jarernes - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0424P Hof prestegjeld - Digitalarkivet

I FT 1801 får jeg 5 treff på Berte Eriksdatter, hvorav en er født i 1794, og faren heter for Erich Marcusen, f 1753.  Kan det være at presten ved vielsen i 1813 har skrevet Berte Maria Marcusen istedet for Berte Maria Erichsdatter, - hva tror dere? 

Jeg ser at det også finnes en scannet kronologisk liste som dekker året 1813 i Hof/Åsnes, men den er vanskelig å lese. Kan det være at vielsen fra 1813 også er ført opp her? Kanskje noen her er flinkere enn meg til å lese denne type skrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for den henvisningen Anne. Jeg pleier å forsøke å søke på nb.no, men har ikke gjort det i denne sammenhengen. Mye interessant her som jeg får nytte av og så vet jeg nå at det finnes en bygdebok som jeg kan lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider