Gå til innhold
Arkivverket

"Min anden svoger" - ligg det ei spesiell tyding i det uttrykket?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

I 1723 ordnar Anne Rasmusdtr Ravnestad opp i framtida si. Ho har openbart ikkje livsarvingar, og gjer avtale med "sin svoger" Steffen Tueson Ravnestad (f.Holvik) om at han skal syte for henne. "Svoger" på denne tida betyr ofte svigerson, men det gjer det ikkje her - derimot KAN Anne ha vore gift med bror til Steffen si kone, slik at dei kan vere besvogra i dagens betyding av ordet. 

Men seinare i dokumentet nemner Steffen "min anden svoger" - Gabriel Markusson Berge. Med å sjå på mulege løysingar rundt desse to, har vi kome til Steffen KAN vere syskenbarn til Gabriel si kone Gjøde Sjurdtr, dersom mødrene deira, som begge er Rasmusdøtre, var systre.

Kan det vere ein slik slektskap som ligg i begrepet "anden svoger" - eller? Kjenner nokon uttrykket frå andre samanhengar?

https://www.digitalarkivet.no/tl20071008840443

Vi underteignede har med hin anden ingaaed og slutted effter-

skrefne Contract og foreening bekiender og tilstaar ieg Ane Rasmusdatter at saasom alder og Svaghed mid tiid effter anden mere og mere paafalder, saa ieg ni icke befinder mig mægtig self at ernære, saa haver ieg da i Herrens nafn af egen fri villie og velberaad hue, saa og med samtlige mine venner og Arvingers raad of samtøcke, Trans- porteret og overdraget, som ieg og her ved fra mig og de andre mine Arvinger aldeles Transporterer og overdrager till min kiære Svoger den ærlige Dannemand Stephen Thueson Rafnestad, hans hustru og Arvinger, mit iboende lille hus som paa gaarden Rafnestad er bestaaende, samt alle mine der udi ejende og befindende ringe mid- ler, være sig af hvad Nafn det har eller næfnes kand, intet undta- gen i nogen maade, men alt hvis ieg nu Eyer eller eyende vor- der, skall følge bemelte Stephen Thuesen Rafnestad, hans hustrue og Arvinger til fuld og fast Eyendom, og det af mig og de andre mine Arvinger u-anket og u-paatalt i alle maade. Der imod belover og forpligter ieg Stephen Thuesen Rafnestad mig, min hustrue og Arvinger, at saa snart bemelte Ane Ras- musdatter det begierer og forlanger, skall vi, imod denne hennes Transport og overdragelse, hende udi vores egit huus indtage og med skiællig føede og klæder underholde og forsiune, samt udi paafaldende svaghed og Skrøbelighed, med hende have ald til- børlig obagt og tilsiun, og naar hun ved døden afgaar, hende søm- melig lade begrave, og ald hendes louvlige gield betale, saa det udi alt for Gud og Øvrigheden kand eragtes forsvarlig i alle maa- der, og at denne Contract saaledes paa begge sider u-ryggelig skall holdes og effterleves, har vi den begge med egne hænder under- skrevet, og at min anden Svoger Gabriel Marcussen Berge her med iligemåde er fornøyet, har hand denne vores sluttede Con- tract og foreening, tillige med forseiglet, saa har vi og venligt været begiærende underteignede tvende Dannemænd af (Louvretted?) de dette med oss till vitterlighed ville forseigle. Actum Vereids Tingsted den 28.Junij Anno 1723. Underskrive ARD STS Gabriel Berge zignet.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg-personen" i kontrakten er først Anne Rasmusdotter og deretter Steffen Tueson. Men før passasjen med "min anden Svoger" skifter perspektivet igjen; nå er det "vi" som har underskrevet kontrakten. Når vi derfor kommer til "min anden Svoger", er det helst igjen Anne Rasmusdotter som fører ordet, og da tror jeg ikke dette er mer "hokus-pokus" enn at Steffen Tueson er hennes ene svoger, mens Gabriel Markusson er hennes annen svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

"Jeg-personen" i kontrakten er først Anne Rasmusdotter og deretter Steffen Tueson. Men før passasjen med "min anden Svoger" skifter perspektivet igjen; nå er det "vi" som har underskrevet kontrakten. Når vi derfor kommer til "min anden Svoger", er det helst igjen Anne Rasmusdotter som fører ordet, og da tror jeg ikke dette er mer "hokus-pokus" enn at Steffen Tueson er hennes ene svoger, mens Gabriel Markusson er hennes annen svoger.

Det er absolutt eit alternativ, sjølv om vi ikkje på det noverande tidspunkt klarer å sjå noko svoger-kvalifiserande forhold mellom Anne og Gabriel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det er absolutt eit alternativ, sjølv om vi ikkje på det noverande tidspunkt klarer å sjå noko svoger-kvalifiserande forhold mellom Anne og Gabriel. 

Det er verdt å stille spørsmål ved hvorfor det var viktig å skriftfeste at Gabriel Markusson var fornøyd, og hvorfor det var et poeng at Gabriel skulle besegle kontrakten.

Som en konsekvens av kontrakten ville det ikke bli noe å arve etter Anne Rasmusdotter. Alle hennes eiendeler skulle tilfalle Steffen Tueson i bytte mot kost, losji og underhold. Det er grunn til å anta at Gabriel Markusson eller hans kone i utgangspunktet lå an til å arve Anne, og at dette er bakgrunnen for Gabriels rolle i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er verdt å stille spørsmål ved hvorfor det var viktig å skriftfeste at Gabriel Markusson var fornøyd, og hvorfor det var et poeng at Gabriel skulle besegle kontrakten.

Som en konsekvens av kontrakten ville det ikke bli noe å arve etter Anne Rasmusdotter. Alle hennes eiendeler skulle tilfalle Steffen Tueson i bytte mot kost, losji og underhold. Det er grunn til å anta at Gabriel Markusson eller hans kone i utgangspunktet lå an til å arve Anne, og at dette er bakgrunnen for Gabriels rolle i kontrakten.

Dette er vår beste tolking også; muleg at Gabriel eller kona var nærare til å arve, men at den geografiske plasseringa i forhold til Gloppefjorden gjorde at Steffen tok ansvaret. Vi manglar nok endå nokre brikker i dette puslespelet; kanskje finn vi dei aldri heller. Det at ho bur for seg sjølv i eit lite hus, gjev eit hint om at ho truleg var enkje, men vi veit ikkje etter kven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider