Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eriksen Sandvik Holmefjord i Fusa

Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne riktig (tilnærmet riktig) fødselsår og dødsår på far til Peder Erikson

Jeg har lagt ved et så noen lunde slektstre, og det gjelder personen helt øverst  Erik Pedersen Sandvik og sønnen hans. De kan ikke være født i samme år. Jeg er ikke kjent i området og finner derfor ikke fram i hvilke kirkebøker jeg skal lete i. Folketellingene stemte heller ikke med årstallene, og hvilken kretser, kommuner jeg skal lete i. 

Informasjonen om Peder Erikson Sandvik og Aagota K. Gaupholm har jeg funnet i Fusa bøkene på Nationalbiblioteket . 

Peder Eriksen Braatvedt.rtf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette stemmer med noe av det jeg har. Men hva med hvilke kirkebøker eller folketellinger en kan lete i for å finne Foreldrene til Erik Pedersen Sandvik f 1751?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da får jeg prøve å finne når disse er døpt i kirkebøkene du henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Takk. Da får jeg prøve å finne når disse er døpt i kirkebøkene du henviser til.

Det var ikke lett å lese, nei. Skulle gjerne hatt fødseldato til Erik Pedersen (Røen), Sandvik frå Holmefjord. Kona Kristi Andersdtr. er født i 1714 på Sandvik bruk A i Samnanger. Dei er gifte 19. nov 1741. Ser forresten at du kaller henne Kari? Står Kristi i boka øverst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Ser forresten at du kaller henne Kari? Står Kristi i boka øverst. 

I kirkeboka står hun oppført som Kari

bilde.png.8f414170ebc866be35dee8dd85186b1f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen hjertelig takk. Så fantastisk. Er i ferd med å avslutte arbeidet med ei stor slektsbok, så dette var verdlifull informasjon, Lars. TAKK 🙂 

Mvh

Bjørg Marit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

Bare en liten kommentar om  navnet på kona til Erik Pedersen. Her sier jo kirkeboka og skiftet at hun heter Kari, bygdebøkene sier Kristi. Jeg heller vel litt mot at det er feil i bygdebøkene. Jeg fant nemlig en Kristi Andersdtr Sandvik gift i Samnanger i 1745, med en Simon Johannessen Totland. Men noen Kari Andersdtr har jeg ikke funnet under Sandvik i Samnanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på et kurs en gang at prestene skrev i kirkeboka det de hørte, og kanskje ikke det foreldrene hadde tenkt. F.eks hvordan et navn skulle skrives. Når skiftet også sier Kari, heller vel jeg også mot at det kan være riktigere. Jeg kan skrive Kristi i parentes. Det er jo mye usikkerhet så langt tilbake. Men igjen tusen takk 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stille et spørsmål til etter å ha gått gjennom alt dette.

Ved Erik Pedersen Røen sin dåp 24 juni 1715, står det noe om hva foreldrene heter? Jeg mangler fortsatt navn på mor. Ser at far heter Peder Axelson Midtrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørg Marit Baustad Grastveit skrev:

Må stille et spørsmål til etter å ha gått gjennom alt dette.

Ved Erik Pedersen Røen sin dåp 24 juni 1715, står det noe om hva foreldrene heter? Jeg mangler fortsatt navn på mor. Ser at far heter Peder Axelson Midtrød.

Ifølge bygdeboka var Peder Axelson gift med Kari, enka etter forrige bygselmann,  Erik. Kari er omtalt på side 43 i boka,  som Kari Johannesdtr. Berlandstvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider