Gå til innhold
Arkivverket

Merknad fra 1978

Liv Lund
 Del

Recommended Posts

Korrekturleser/retter dåp fra bl.a 1903. Her er det en merknad på en som er døpt i 1903 om endring av etternavn. Men denne endringen fra Justisdept. er fra 1978.  Skal det tas med på meknader???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld ulike opplysningar som er tilført så nær vår tid held det vel å skrive som merknad: "E: Meir info i kyrkjeboka" e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En opplysning om at noen har skiftet navn fra X til Y etter bevilling fra departementet omfattes i utgangspunktet ikke av taushetsplikt og kan heller ikke sies å være sensitiv. Jeg skriver "i utgangspunktet", for i sjeldne tilfeller kan det dreie seg om et navnebytte for å skjule en tidligere identitet. Men her dreier det seg uansett om en person som er avgått ved døden for mange år siden. Da spiller det egentlig ingen rolle om tilførselen er fra 1908 eller 1978.

Min konklusjon: Det bør ikke være noe i veien for å ta dette med som merknad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt endel slike tilfeller og du får flere av dem når du nærmere 1920. Har diskutert dette med @Marianne Herfindal Johannessen - Arkivverket og det vi kom fram til er at du vil finne merknader om slektsnavn som er innført ved dåpen og du har merknader skrevet inn i ettertid slik som du nevner i tråden. For det som er skrevet inn ved dåpen så skriver du det som står i kirkeboken som merknad. For det som er innført i ettertid så står du fritt til å ta det med men da bruker du E: slektsnavn xxx etter løyve fra justisdepartementet dato eller du henviser til kirkebok.

Selv tar jeg med slik info når jeg registrerer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider