Gå til innhold
Arkivverket

Gammelt tema: Nils Klinge, korporal/sersjant, f. på beg. av 1700-tallet. Hvor var han fra?

Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Viser til dette temaet: 

Trolig er det samme person vi finner her, og som er fra "Nommedalen", altså Namdalen: https://media.digitalarkivet.no/view/51372/259?fbclid=IwAR3jXx84FLbfinZpKB_VoekhiCF5WWLT93nU_Jypc2ayxJq0K9YZIahg1OU

Jeg tipper at han er fra Klinga i Namdalen. Dessverre opptrer han aldri med patronym, så enkelt skal det ikke være. 

Mvh.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boligkjøp" i Orkdalen: https://media.digitalarkivet.no/view/20046/75?fbclid=IwAR00tBA48Eg1uwFQHdX0wongJQYUmzNUavORjXLi9RSHfAMNOxrKTNPGzkM

På side 75 i panteboka står det et skjøte: "Kiendes jeg underskrevne Jacob Adolphine og herved for alle vitterlig giør, at jeg saa og med min kiære Hustrues Villie haver Solgt, Skiødet og Afhendet, som jeg og herved skriftelig Skiøder, Sælger og Afhender fra mig og mine Arfvinger till Corporal Niels Klinge og hans Arfvinger mine Huuse paa Ørchedahls Øhren, som er staaende paa Velbaarne, Sal: Hr. Major Bruns Frues Grund, Nemlig 1. Stuehuuset med Kiøken og Kramboe samt hvis der udi er Nagelfast. 2. eet Stabur. 3die een Korn Love med hvis videre som der er tillhørende og ind Gierdet plankeverk for hvilke benevnte Huuse mig er betalt 35 Rdl siger Fem og Tredve Rigsdaler Courandt, som for nefnte Corporal Niles Klinge og hans Arfvinger beholder til et uimodsigelig Ejendom, og at giøre sig bemelte Huuse saa Nÿttig som hand eller de best veed og kand i alle maader Lougementz. Saa at jeg og mine Arfvinger aldeeles efter denne Dag ej nogen Ret, Lod eller Deel meere derudi hafver. Till ÿdermeeere bekræftelse, hafver jeg dette Skiøde Egenhendig underskrevet og forseiglet, meed Venlig bedende de fornemme Dannemænd Sigr. Hans Mentzonius og Velagte Johan Skreeder med mig Till Vitterlighed at underskrive og forseigle. Datum Svartmoe dend 17de October 1738.
Till Vitterlighed Efter begier Test: J. Mentzonius Johan Olsen.
Jacob Adolphine."

Denne gårdparten lå altså under Hov gård, Hovsøra på Orkdalsøra. Og enken etter major Frantz Brun, het Anne Catharina Frost.
Finner Nils i 1746 i det Orkdalske livkompani, der han er korporal (han rakk å bli sersjant), og her står det at han er 42 år gammel og har vært i militær tjeneste i 22 år: https://media.digitalarkivet.no/view/51372/67
Lenke til kommentar
Del på andre sider