Gå til innhold
Arkivverket

Papirer og arkiv etter Johan Woll

Mikkel Lauritzen
 Del

Recommended Posts

God dag!

Jeg er i utgangspunktet på leting etter min tippoldefars dagbok skrevet i engelsk shorthand (stenografi). Den ble skrevet på 1870 talet. 

En person "John Frey" skrev to artikler i Aust-Agder Blad der innholdet var basert på denne dagboken.

Artikklene det referes til ble skrevet av Frey på 1950 tallet:

• 16., 19. og 21. februar 1952 «De hodeløse guders øy»
  • 29. mars 1958 «En av havets store gåter»

Det viser seg at John Frey var et alias for Johan Woll som under krigen var oppnevnt av NS til å være redaktør av Østlendingen.

Etter krigen ble han dømt og mye av hans eiendelen konfiskert. Hans notater og arkiv lå i en selskinnskoffert. Regner med at det var Erstatningsdirektoratet som fikk dette. Jeg lurer nå på om dette materiell er bevart og i tilfelle om dette kan bli tilgjengeliggjort for eventuelt å finne noe ut om denne dagboken som jeg i utgangspunktet er ute etter?

Tør håpe på et svar.

Mvh

Mikkel Lauritzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner katalog til arkivet etter Erstatningsdirektoratet her:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000000008242?ins=RA

Om du ikke allerede har gjort det, så kan du be om tilgang til landsviksaken og se hva som er der.

Ellers så blir det kontinuerlig jobba med å holde Arkivportalen mest mulig oppdatert med hva vi har i arkivene. Der kan du selv leite rundt etter hva som fins i diverse arkiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.