Gå til innhold
Arkivverket

Prøver å lære meg kunsten å lese gamle tekster, men...

Roger Hardy
 Del

Recommended Posts

Hei igjen, Roger!

Klarer så absolutt ikke alt, men har noen forslag til rettelser:

03  . . . Guldals Bygmeel

04 For at Save 14 Bord a 6s er 3- 12s [vet ikke om kalkulasjonen stemmer, men det er dette jeg leser]

05 nok  – Do – 5 – Dito a 4s er "  " 20

07 1 Skind Buxes Giernings Løn

08  . . . Buxe. [gotisk x er gjenkjennbar på at ‹streken› dvs. buen under linjen går mot høyre i motsetning til en g feks.]

12 [ingen forslag]

13 at farve en Hue [eller Hud]

15a [tror du har ‹gått litt i ball› mht. linjenummerne etter Birette Maria i linje femten]: For at opsætte eller at Rette(?) paagn(?) Hæst(?) [skulle tro det ville være Væst ihht. tidligere meritter, men det kan ikke være en V.]

15b – at halsole et Par Støvler

15c 3 1/2 Skaalpund Risengryn a 1ort 4s

15d Steffen Ivar for Vandvas(?)

16 [back on track] For at farve et Hue-Bræm

22 1 Par smaae Bux[e]spender for

23 1/2 (??) Ruugmeel

24 . . .  lang Uld [for å være pirkete]

Håper rettelsene ikke får deg til å fortvile. Med fare for å lyde som en ‹god› gammeldags ‹patronising› lærer:

Jeg synes virkelig du gjør fremskritt! (Som om jeg skulle være den ultimate ‹gotiske Druide› – det er jeg så avgjort ikke.)

Med håp om forståelse for alt mitt ovenstående vrøvl –

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for korreksjonene og hjelpen. Jeg har jo kikket mye på det du tidligere har hjulpet meg med, for å fortsette arbeidet og det har vært til stor hjelp. Det er mange måter å tilegne seg kunnskap på, men når det kommer til gotisk-skrift...må man ty til de som har en viss erfaring på feltet. De likte å utfolde seg med krusseduller på den tiden. 15a og 15d skal jeg ta videre med en som er fra Røros, har opplevd at svaret på enkelte uklarheter har ligget i den lokale dialekten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er en til side, der jeg har prøvd med på tyding av min forfars brors regnskapsføring. Det er noen av enhetene, eller tegnene de bruker på de ulike enhetene som er i bruk, som volder litt problem.

image.png.378309e157db67d4665dfafe431b59bd.png

L_side 11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke nok bevandret i de ymse tegnene til å være til synderlig hjelp med disse.

Men et par ord:

05  . . . Spinden(?) . . .

06 . . . Flesk [ikke Fisk]

07 . . . Gryn

09 . . .  gammel ost

22 . . . Meel . . . Marken

25 . . . (Aurer)

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En side til:

1807 Indtægt Rd-0-s:

Min Skole Løn 20-0-0
Tilgode fra 1806 af Grubelønnen   9-3-19

Do af Skolelønnen fra 1806   5-0-0

Som ?????   2-0-0

?? Gruben  

6de Maaned for 1 uge   1-0-12

7   3-3-0

8   3-3-0

9      4-0-3

10de     3-3-2

For Skriverskolen paa  Storvola   4-0-0

Tilgode fra 1807        15 rd

=57-1-11

4-0-0

61-1-11

61-1-11

35-0-4

26-1-7

af ?????   4-0-0

Tilgode 30rd

L_side 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du trenger hjelp? 😉

Jeg så på ord jeg ikke forsto, så hva du hadde kommet frem til og – Voilà!

Så du må gjerne gi deg i kast med sopelimene. Jeg skal ikke stoppe deg! 😉

I motsetning til det som skjedde med en viss Disney-karakter (hint – store ører, falsett-stemme) når hans læremester kom under vær med at han hadde tuklet med ‹kunnskapen›. [«Trollmannens læregutt» (P.Dukas) ] 🙂

Kun et par forslag (går ikke inn på beløpene):

Linje 4: Som Gaver(?)

"        5: Af Gruben

Nest siste: af Proviantskrivn:

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Even Stormoen, jeg har akkurat kommet inn i småskolens vestibyle,

det er et stykke opp til den Aulaen du skuer utover. Det handler litt om å åpne opp sinnet og virkelig se hva som står der, men Lars skrift avviker ganske mye fra eksemplene i appen til Arkivverket og repeterbarheten hans er også litt opp og ned. Den gangen hadde de ingen PC-er eller smarttelefoner, så skriften skulle vært mer presis. Men jeg ser det hele tiden, alle slurver og bokstavene blir ofte litt konturløse, der de smyger seg bortover sidene, som var de skrevet i kode. Jeg setter umåtelig pris på hjelp, uten den ville dette vært et håpløst prosjekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider