Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av opplysninger om mulig slekt i kirkebok for Aker 1831

Frank Magnussen
 Del

Recommended Posts

Jeg har muligens funnet en bror av min tipp-tippoldefar Ole Olsen, en Hans Olsen født i 1831. Jeg har tydet det meste av teksten i kirkeboka, men mangler endel ord som kanskje kan hjelpe meg videre, så takknemlig for hjelp her!

Kirkebok (rad 121): https://media.digitalarkivet.no/view/7720/102 Her er også klokkerboka, men den hjelper ikke så mye for akkurat det jeg leter etter..)

Det i parentes er det jeg ikke klarer å tyde:

13. mai I 18. mai I Hans I Ole Amundsen teglbrender for Young og Marthe Olsdatter paa Ense (??)

Faddere: Kone Maren Olsdatter på (??) Kone Mari Torgersdatter på Ense Reier Olsen på (?? - ser ut som det står samme som etter Maren Olsdatter) (??) Arbeidsmand på (??) og Hans Eriksen i Gamlebyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

. . .paa Ensee [Ensjø] Teglværk.

Fadderne Maren og Rejer får jeg ikke tak i paa ?uused(?)-Eie

Chri-

stian Christensen Arbeidsmand paa

Teglværket . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

paa ?uused(?)-Eie

Første bokstaven er vel M, men elles er eg ikkje til stor hjelp. Muserud finst https://www.digitalarkivet.no/search/properties?s=muse*&from=&to=&municipality_parish=&address=&municipality_no=&plot_no=&unit_no=&property_no=&serial_no=&urban_property_no=&fire_ass_no=&m[]=0218&sort=rel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Første bokstaven er vel M, men elles er eg ikkje til stor hjelp. Muserud finst 

Synes det er et glimrende forslag! Syntes også det var M, men det var en uhorvelig lang nedover-strek som fikk meg til å tvile.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette slik:

13. mai / 18. mai / Hans / Ole Amundsen Tegelbrænder hos Young og Marthe Olsdatter paa Ense Tegelværk.
Fadderne: Kone Maren Olsdatter på Muuses Eie, Kone Mari Torgersdatter på Ense Reier Olsen på Muses-Eie,  Christian Christinsen Arbeidsmand på Tegelværket og Hans Eriksen i Gamlebyen.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Muserud finst

Eneste haken er at Muserud ligger i Lommedalen (på moderne kart). Et stykke derfra til Ensjø . . . Men kanskje mor Marthe kom derfra og at Maren og Rejer er hennes søsken? Alle tre med far Ole i hvert fall.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man sitter litt ørkesløs på en fredag – så kan man jo like godt lete etter mus (Muus) i Oslo!. 😉

Fant at Norde Åsen gård i (dengang) Aker ble solgt til Isaach Muus i 1815. Og Åsen-gårdene hadde (1771) 16 husmannsplasser.

Så kanskje en av disse er Muuse/Muse-Eiet?

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dere er flinke som alltid (og kjappe!). Så takker, Even/Else/Richard. Hehe, satt faktisk her og lette etter noe som kunne forklare Muuse-eie selv også akkurat nå.

Det du skriver kan godt være riktig, problemet mitt er at det er fra og med Ole Amundsen og Marthe Olsdatter jeg begynner å slite med å finne denne delen av slekta bakover. Det jeg har funnet ut tidligere, er at faren Ole Amundsen står oppført som teglbrenner i kirkebøker knyttet til andre av barna de fikk, og dette med Ensee/Ensjø er også kjent fra før. Sønnen Ole, min tipp-tippoldefar, var også teglbrenner, ved Svendengen teglverk som lå i Kværner-/Lodalen. Det var vel du, Even, som hjalp meg med han, og det er et par av de samme fadderne:

https://media.digitalarkivet.no/view/7693/82255/194 Rad 143. Eneste jeg stusset over her er at du skrev at det sto "Soldat Ladegaarden", som jeg ikke har funnet noe annet sted, men det stemmer nok sikkert:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket igjen, og det står Soldat Ladegaarden i kolonnen til høyre for dåpsinnførselen. Det samme (nesten) for alle guttebarn her: Søelægd Grønland, Soldat Lægd Tangen, Artillerist Stor-Ous osv. Guttebarna ble ofte tildelt soldatlegd ved dåpen. Morbid for oss, men . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frank Magnussen skrev:

Eneste jeg stusset over her er at du skrev at det sto "Soldat Ladegaarden",

Hvem er "du" i denne sammenheng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Else B. Rustad skrev:

Hvem er "du" i denne sammenheng??

Ehh, jeg trodde kanskje at han mente meg? Selv om jeg aldeles ikke er sikker på at det var jeg som hjalp ham dengang.

Hvis det var deg, så beklager jeg ‹innblandingen›.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ehh, jeg trodde kanskje at han mente meg?

Ja, han mente sikkert deg...😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider