Gå til innhold
Arkivverket

Gryte og Furuholmen 15.3.1666, sogneprestens manntall i Varteig

Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Gryte og Furuholmen 15.3.1666, sogneprestens manntall i Varteig:

Jeg fikk så god hjelp sist. Kan noen tyde dette for meg også?

Det er mulig det må ses i sammenheng med resten av det som står om gården Gryte, men det ble for tungt å laste ned til denne siden.

Se link.

https://media.digitalarkivet.no/view/35497/135 - ft10041005070136 

image.thumb.png.c7ab593de7aed1ba187186547a87ce8c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

No.11.  Gryde skylder it pund | Hans Oluffsen som bruger halvparten 52(?) Aar | Oluff Hansøn 8 Aar Fredrich(?) Hansen 4 Aar Claus Hansen ii [2] Aar | Oluff Henningsen er 60 Aar gammel Carsten Hendrichsen Corporal. 28 aar | Hendrich Carstensøn er ii [2] 1/2 Aar.

[neste linje]

| Alff som boer paa Furuholmen bruger en Fiering. 50. Aar | Oluff Alffsen Soldat er ii8 [28] Aar Peder Alffsen 8 Aar Tienistedreng Oluff Guldbrandsen fra 9 Aar | Erich Syfftoren(?) 60 Aar. Syffuer Hvude(?) 60 Aar | Jens Siffersen 13 Aar Jon – 8 Aar Alff – 3 Aar

Litt i stuss over Peder og Oluff (tjeneren) som er åtte og ni år gamle. Begge tall har en strek over seg – kan det indikere at det skal være 18 og 19?. Stort sprang til Peders storebror Oluff som er 28? Og tjenstedreng på 9??

På den annen side er begge husmenns alder ‹markert› på samme måte (60) og de kan neppe være 160 år gamle. 😉

Bare litt tankespinn . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I  1664 var Oluf Alfsen 16 år gammel, så tallet her bør være 18 ... De er Alfs sønner.

Ellers ser jeg at streken også er over tallet 60, ja. 

Har også sett før at de av og til hadde drenger på under ti år. Gjetergutter?

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Guldbrandsen fra 9 Aar

ørlite pirk: Guldbrandsen 9 Aar (du leste (det gjorde eg også) "sen" to gonger, først korrekt som "sen", så feil som "fra". 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Richard Johan Natvig skrev:

ørlite pirk: Guldbrandsen 9 Aar (du leste (det gjorde eg også) "sen" to gonger, først korrekt som "sen", så feil som "fra". 😉

Store og ørsmå ‹pirk› mottaes med den største takk. Så herved: Takk! 🙂

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

"kanskje Houde?

Det kan det så avgjort være. Helt blank her hva angår lokalkunnskap . . . 

Edit: men Houde lyder i hvertfall uhorvelig mer sannsynlig enn mitt tungevrengende Hvude 😉

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider