Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I dødsfallsprotokollen står det noen ganger dobbelt fødselsårstall. Som regel er det ene i parentes, dette gjelder bare på de som er gifte.

Hvordan/hvor skal det ekstra årstallet skrives.?

Mitt forslag er: 1 i årstallrubrikken?. 2:eller i kommentarrubrikken, med tekst: E: ---- står oppført.

En skjelden gang står også ekstra fødselsdato der, hvis så hvor skal den skrives ?

Etter en del iherdig søking i andre kilder ser det ut til å være snakk om fødselsåret for ektemannen som står i parentes. I den for nr. 70 passer dette godt overens. I den kommunale tellingen for 1923 fant jeg han der oppført som født i 1888.

Da blir det slik at:

året som ikke er ført i parentes. Føres i feltet "avdød fodselsaar" som for nr. 70 blir: 1867

året som er ført i parentes. Føres i feltet "pårørande fodselsaar" som for nr. 70 blir: 1887. Du tar ikke med selve parentestegnene.

Om du finner fødselsdatoen i noen av hendelsene føres det i feltet "pårørande fodselsdato".

Endret av Håkon Kolltveit Larsen
Akkurat nå, hkk skrev:

Takk for svaret, men mitt spørsmål er hvor skal dette føres på excell arket (hvilken rubrikk) , da det ikke alltid står navn på ektefellen. ?

Om det ikke står navn på ektefellen fører du kun de opplysningene som du har og setter !! i fornavnsfeltet til den pårørende.

@hkk: Som @Håkon Kolltveit Larsenskriver fører du opplysningene du har om ektefellen til den avdøde (stilling/yrke, navn) i feltene for pårørende (!! der det mangler opplysninger om f.eks. fornavn). Ring meg i morgen om noe er uklart 🙂 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.