Gå til innhold
Arkivverket

Svenske Kirkebøker. Foreldre til Gustav Peder Farbu f 28/09/1897.

Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har aldri brukt det svenske «Digitalarkivet» og trenger hjelp til å finne foreldrene til en Gustav Peder Farbu, f 28/09/1897 i Mørsil, Sverige.

Et søk på vårt Digitalarkiv gir det følgende resultat som viser 2 Gustav Petrus Farbu på Farbugjerdet.

Jeg vet det er tradisjon å oppkalle et barn etter et som har dødd veldig ung, men begge disse Gustav, eller er det bare én?, var i live på samme tid.

image.png.2e7cbb27d217fbd0d99b7a15e83eb743.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Sven,

Det gikk veldig fort! Er nå medlem av Riksarkivet.se og kan se akkurat hva jeg trengte. At de flyttet til Inderøy var tilleggs info. Kan du lese flytte datoen? Var det 1903? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er det en bok som heter:

Farbu-slekta
Leif Stokkan
Bok · Bokmål · 1989

hvor disse er omtalt.

Ellers så ser det ut til at mye fra den boken er samlet på:

http://harestubben.no/individual.php?pid=I12315&ged=Danielsen

Jeg har boken liggende hjemme, er bortreist på jobb nå.

Kan eventuelt slå opp når jeg kommer hjem.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Oddgeir,

Nå har jeg mye å arbeide med. Med første glans er det Gustav Petrus f. 1903 som er min hovedinteresse, men takk for tilbudet. Hvis jeg trenger mer om "svenske" Gustav vil jeg komme tilbake.

Ha en god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Oddgeir,

Nå har jeg brukt noen timer på Farbuspørsmålet mitt og, som jeg hadde mistanke om, er det bare én Gustav Petrus. Det er Gustav P. fødd i Sverige 1897. Gustav P. fødd i 1903, er resultatet av en transkripsjonsfeil fra Inderøy Ministralboka, Viede 1924. Det er Gustav P. fødd i Sverige, som gifter seg, men jeg tror det er ankomstdatoen til Norge, 1903 ?, som har blitt oversatt som hans fødselsår. 1897 datoen har blitt tatt som kona's, Augusta Andersdtr. Stokke, fødselsår, men det skal være 1903.

Det betyr Oddgeir, at jeg er veldig interessert i hva Farbu-boka sier om deres etterslekt. Grunnen for min interesse er at jeg, og en amerikansk dame, har DNA-treff med en Farbu-mann fra Steinkjer som kan være Gustav P's barnebarn. Min mormor var fra Inderøy, Volan-slekten, så jeg har mye Inderøy slekt, til og med Farbu direkte aner, men jeg kan ennå ikke koble min slekt inn med mitt Farbu DNA treff's familie. 

Håper å høre fra deg, og andre som kjenner til denne slekten, når det passer.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein,

Ja, jeg kjenner til din tilknytting til Inderøy 🙂

Jeg skal sjekke opp i dette når jeg har kildene tilgjengelig.

Jeg har traskribert giftemålet slik i min base. Gift 8/5-1924 brudgom gårdsarbeider Gustav Petrus Farbu født Sverige, Jamtland, Mørsil 28/9-1897. Far arbeider Anders Olsen Farbu. Brud hjemmeværende datter  Augusta Stokke født Inderøy 4/6-1903 Far gmd Anders Martin Stokke.

DNA er morsomt, men utfordrende tiltider å finne felles aner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2021 at 3:46 PM, Svein Davidsen said:

at jeg er veldig interessert i hva Farbu-boka sier om deres etterslekt

Har du en epost jeg kan sende det til, litt mye å legge ut som bilder her.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider