Gå til innhold
Arkivverket

Trondheimsborger Johan Jensen Forneset. Kone og datter 1693. Brodahls kilde.

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Johan Ernst Brodahls notater i SAT står det:

Jens Arentsen søn Johan Jensen har en hustru Inger, 4/5-93. En datter Maren hadde han g.(?) 4/5, 10/5-93

image.thumb.png.bbcb36d0d59b742e6f444eb6f4a923d7.png

Er det noen som kan hjelpe meg å finne kildene Brodahl hadde på det?

PS: Johan Jensen var Trondheimsborger og nordlandshandler på Forneset/Furuneset på Helgeland. 

PPS: bøkene til Brodahl ga ikke noe hint om hvor han hadde samlet disse opplysingene fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

PPS: bøkene til Brodahl ga ikke noe hint om hvor han hadde samlet disse opplysingene fra. 

Med mindre dette ikke gir mening til noen:

image.png.af2d4c21af87ff50c7819cb20d0596ce.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første informasjonslinje under I/J er fra 15/7 1675. Siste jeg har bilde av er fra 21/12 1700, og jeg tror det er siste oppføring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore Hermundsson Vigerust begynte på en liste over borgere i Trondheim, basert på Brodahls avskrifter. Ut fra det Vigerust sier vil jeg anta at Johan Jensen er nevnt i rådstuerettsprotokollen 4/5-96. Om 96 her er feilskrift for 93 vet jeg ikke, men jeg vil uansett tro at Brodahl i stor grad hentet informasjon fra rådstueprotokollene. Problemet er at den aktuelle protokollen nå ser ut til å mangle. Dermed får vi ikke sjekket hva som står der enten det nå er 1693 eller -96.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Tore Hermundsson Vigerust begynte på en liste over borgere i Trondheim, basert på Brodahls avskrifter. Ut fra det Vigerust sier vil jeg anta at Johan Jensen er nevnt i rådstuerettsprotokollen 4/5-96. Om 96 her er feilskrift for 93 vet jeg ikke, men jeg vil uansett tro at Brodahl i stor grad hentet informasjon fra rådstueprotokollene. Problemet er at den aktuelle protokollen nå ser ut til å mangle. Dermed får vi ikke sjekket hva som står der enten det nå er 1693 eller -96.

Hadde Brodahl tilgang til andre rådstueprotokoller enn oss da?

(Hvor fikk du 1696 fra, forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på om det er fra pantebøkene, men fant ikke noe der rundt mai 1693 ved kjapp skumming i går kveld. De er i hvert fall kontinuerlige for hele perioden Brodahl dekker.

Jeg tror ikke det er rådstueprotokollene. Se f.eks. her:

image.png.ff79f44e9453c4f6d97caaeef93ae38c.png

Jeg sliter med å lese siste navn. Men Dr. Joachim Jürgens værfar skal være en avdød prest og skal være nevnt 20/12-83.

Denne perioden er dekket av rådstueprotokollene:

https://media.digitalarkivet.no/view/31378/17

Men den 20/12 1683 er det ikke noe rådstue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg har lurt litt på om det er fra pantebøkene

Eller kanskje ikke. Jeg fant opplysningene over ganske fort i pantebøkene:

https://media.digitalarkivet.no/view/20226/108, men for det første er datoen feil - denne obligasjonene er skrevet og tinglyst 2 år senere. Den inneholder dessuten mange flere opplysninger som burde vært med. Brorens navn og svigermors navn i hvert fall. Dette er ikke i oversikten til Brodahl senere heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodahl kan ha brukt ulike kilder. Vigerust sa bl.a. (hentet fra et nettsted han driftet):

"Til info: Brodahls borgerbok (manuskript) bruker venstre ("motstående") side til tilleggsinformasjoner: endringer i borgerskap innvilget senere enn første borgerskapstildeling, skipperoversikter, tilknyttet kirkebokinformasjon osv. Slik informasjon er foreløpig i all hovedsak ikke medtatt i denne oversikten, men kan komme med etter hvert.

Listen gir altså en trolig nokså komplett dekning av rådstueprotokollenes oversikt over Trondheimsborgere når de første gang tar borgerskap. Enkelte uregelmessigheter hos Brodahl er korrigert eller avmerket, men det må fremheves - slik teksten viser - at Brodahl neppe selv var ferdig med utarbeidelsen av sitt manuskript. Brodahls øvrige opplysninger (antatte borgere, endringer i borgerskap) er foreløpig ikke tatt med. Det må kraftig understrekes at Brodahls kildeutdrag slett ikke er noen komplett borgerbok for Trondheim. Spesielt for tiden før 1700 har listen store lakuner (1600-talls Trondheims-skattelister utlagt på dette nettstedet omtaler f.eks. mange borgere ennå ikke inkorporert i denne listen), og det vil ennå kreve mye kartleggings- og faktaverifiseringsarbeid av en eller annen før dette nærmer seg en total borgerregistrering for Trondheim så langt kildene har bevart informasjon.

Der personer er oppført uten at borgerskapsregistrering dokumenteres, må man ta høyde for at uttrykket "borger" i deres sammenheng kan ha den generelle betydning "innbygger", og at de således ikke nødvendigvis har formelt borgerskap."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant til slutt. Det ser ut som om opplysningene i denne lista alle kommer fra Bytingsprotokollene. Jeg har sett igjennom dem en gang før, men det viser seg at Brodahl her har bommet på datoen. Han skriver for så vidt både 4/5 og 10/5, men alt står den 10. mai. og jeg leste ikke den så nøye sist, når jeg ikke fant hovedopplysningene som skulle befinne seg under den 4. Latskap der altså..

Opplysningene finnes i en sak om en thyf. Kirsten Nilsdatter bekjennelser går over flere ting - også den 4. mai, men jeg finner her, høyre side, nedre del:

https://media.digitalarkivet.no/view/31334/177

Endnu tilstoed bem: thyf at haffue stohlet hoess Anne Marie Belledz(?) for 2 aar siden een Kape og Een Randet Baradz kiolle som hun har soldt til Jnger som nu har Jens Arensens søn Johan Jensen, Jtem Een Servet, Dog sagde at bem: Jnger vidste iche at hun hafde stollet ded!

Så to sider senere med tilståelser og oppramsing av tyvgods, nedre venstre side f. 176b:

bekiente thyfuen Endnu at hafue stohlet hoss Sebina Graaboe j malmgryde og noget smør samt 10 a: 12 smaa lax, gryden fich Maren Jenss Arentsens Daater og gaf hende derfor j ort 8 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den lista Vigerust hadde, står det:

1696 4-5

Johan Jenssen Fuure!ness

-

Nordfahr

-

Brod. Borg. 1696 4-5 ; [[Helgeland 1701 s. 97b , Alstahoug Præstegield, Wefsens fierring: Trundhiems-Borger. Furenes. Johan Jensen, 38, 2 sønner]]

For øvrig en Niels Hansen i 1688:

1688 ...

Niels Hansen

-

-

"Ifølge skattemandtallene? skal Niels Hansen ha tat borgerskab 1688"

Brod. Borg. 1688 annen side

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Leif Johannessen skrev:

I den lista Vigerust hadde, står det:

1696 4-5

Johan Jenssen Fuure!ness

-

Nordfahr

-

Brod. Borg. 1696 4-5 ; [[Helgeland 1701 s. 97b , Alstahoug Præstegield, Wefsens fierring: Trundhiems-Borger. Furenes. Johan Jensen, 38, 2 sønner]]

For øvrig en Niels Hansen i 1688:

1688 ...

Niels Hansen

-

-

"Ifølge skattemandtallene? skal Niels Hansen ha tat borgerskab 1688"

Brod. Borg. 1688 annen side

Aha. Det var derfor du tenkte at det var feilskrevet dato. Har også denne fra Brodahls notater:

image.png.34f0ab90c4df1627f73cef3f4387c908.png

I Trondheims borgerskap 1680-1730 av samme Tore Hermundsson Vigerust, Per Reidar Bjørnerud Christiansen og Torkel Rønold Bråthen, er det fra s. 47 ei liste over folk som har tatt borgerskap. Øverst står det:

image.png.819a061baf2bb61ab8520f7e61643abf.png

og

image.png.769c6c4babe3d7815b94b64e035c01b8.png

Det er vel her han har det fra da?

Men Johan er listet som nordlandsfarer i skattelistene senest 1695:

image.png.1f6c239ca67727de39077e6319cffef4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider