Gå til innhold
Arkivverket

Gårdshistorikk / husmannsplasser

o hopland
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne historikkopplysninger om en gård Flindrum med trolig flere husmannsplasser i Ullensaker kommune etter 1886. Husmannsplassen heitte trolig Stueløkken. Er interessert i opplysninger om Stueløkken (eiere, leieforhold). Hvor finner jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bygdeboka

Dette (små)bruk, som har navnet Stueløkken, var i eldre tid husmannsplass til gården. Stueløkken blev av Hans Kristoffersen i 1831,
som før berettet, utskilt og overlatt sønnen Amund Hansen til eiendom.
Amund var g. m. en Marte Torsdatr., i hvilket gifte der omtales deres 2 barn, døtrene Inger og Anne. I 1848 døde Amund 49 år gammel,
og eiendommen blev en tid efter overtatt av en Ole Engebretsen, som var her en del år. I 1860-årene blev Stueløkken delt i 2 like store
bruk, og brukerne var i 1865 Ole Hansen (Stanger) og Jens Larsen. Senere blev Paul Taraldsen eier av Jens Larsens part, idet han ektet
dennes enke, Maren Gundersdatr. Men fra omkr. 1890 blev forannevnte Ole Hansen g. m. Berte Maria Hansdatr., eier av begge parter.
Så, om lag 1902 kom Stueløkken under bruk 2, hvorfra den i sin tid var blitt utskilt. En tid efter blev den atter eget bruk, idet
den , solgtes til nuværende eier Ole Olsen, fra Odal, g. m. Helga Berntsdatter.
I senere tid er der også fra solgt Flindrum (fra bruk 1) småbruket Hesthagen, hvis eier var Marius Andersen. Nu eies stedet av Olga
M. Flindrum.

Videre er der i nyere tid fraskilt Flindrum (fra br. 4), en mindre parsell som Martin Olsen, ÅS har erhvervet og lagt til sin nærliggende
eiendom.

Endret av Lars O. Wangensteen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Dette var flott. Ole Olsen er oldefar til min svigerfamilie.

Har noen tillegg om du vil?

-Når kjøpte Ole Olsen Stueløkken? Hva betalte han? (Han reiste til Amerika 1909 uten familie selv om han hadde kone og to barn. Jeg vet ikke når han returnerte, men er i folketellingen 1910.)

-Vet du når Ole Olsen, evt. hans sønn Olaf Olsen Flindrum, f. 1901, solgte bruket? (vet ikke om Olaf overtok bruket formelt, men han flyttet til Nordkisa rett etter krigen 1945)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, o hopland skrev:
SAO, Eidsvoll tingrett, G/Ga/Gae/L0002a: Panteregister nr. V IIa, s. 93

Jeg fant det her. Men dette er vanskelig å forstå. 

Start et nytt emne og be om hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider