Gå til innhold
Arkivverket

Dåp i St Petri 24. mars 1895

Jostein Stokke
 Del

Recommended Posts

Hva forkortelsen nøyaktig står for er vanskelig, men jeg vil foreslå en betydning.

Jeg vil tro denne merknaden som bare står i kirkeboken og ikke i klokkerboken er om en attest iforbindelse med Ingrids konfirmasjon i Tinn i 1910. 

SAKO, Rjukan kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1878-1912, s. 73

https://media.digitalarkivet.no/view/1472/79

Ingrid er listet som nummer 18 - konfirmant i 1910.

I FT1910 bor familien her:

001 Ole Kristensen Berg - 0067 Søndre Saaheim - 012 Rjukan Salpeterverks fabrikkanlægges eiendomme i Dal sogn - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0826 Tinn herred - Digitalarkivet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Jeg vil tro denne merknaden som bare står i kirkeboken og ikke i klokkerboken er om en attest iforbindelse med Ingrids konfirmasjon i Tinn i 1910. 

Hmm, godt forslag men feil, trur eg, men likevel det som ga meg det som eg trur er rette svar.

Legg merke til haka framfor merknaden: ^. Den same finn du framfor namnet til mora, og over der står det: Atalie. Merknaden går på at moras namn er blitt korrigert i 1909, slik at det samsvarer med namnet hennar ved konfirmasjonen til dottera. Det er vel sannsynleg at dette har skjedd i samb. med konfirmasjonen ved at faren har bedt om dåpsattest for dattera, eg les det slik:

skr. (skrevet) af Chr. O. Berg (=faren)

T.S. (presten i St.Petri i 1909)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.