Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om statsborgerskap USA

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Her er fler spørsmål jeg gjerne skulle finne svar på. Siden de står inne i omtalen, har jeg nummerert dem i parentes. To til tre kan ha samme nummer siden de hører tett sammen.

Min farfar, Adolf Syver Christiansen (f. 1857), emigrerte til USA i 1885. Kilde til årstall er en attest fra arbeidsgiver, brannvesenet i Kristiania, og innførsel i sjøfartsprotokoll der det står at den er avsluttet da Adolf Syver skulle utvandre til USA.

I US Census 1900 finner jeg han og familien i Los Angeles hvor jeg vet at han bodde i en periode. Det er mye feilskriving og rare navnevariasjoner, men flere ting viser at det likevel er rett person. Det gjelder blant annet den nøyaktige adressen som jeg også har på et visittkort. Fødselsår er rett. Det samme er årstall for når han ble gift.

Det er snodig at opplysningene i rubrikken for når han innvandret, antall år i USA og statsborgerskap må være feil. Det står at han innvandret i 1873, hadde bodd i USA i 27 år og fått statsborgerskap i 1878. På hans kone, min farmor, står det rett (men Rosalie har blitt til Lucy).

I 1873 var han ute som førstereis sjømann 16 år gammel. Ut fra sjøfartsprotokollene kan det se ut som han har vært i USA, men det må ha vært svært kortvarig, bare som skipsmannskap.

(1) Kan han ha løyet om disse årstallene? Jeg mener, ville det være mulig? Jeg vet om fra andre slektninger som utvandret på 1900-tallet at det var dokumenter for når det ble søkt og når de ble innvilget statsborgerskap. (2) Var det slik på 1870/1880-tallet også? Kan jeg ev. finne disse, og i så fall, hvordan?

Jeg har ikke funnet ut hvordan min farfar reiste da han utvandret. Det har jeg funnet for andre, deriblant hans kone. Selv om det ikke står noe om det i sjøfartsprotokollen, går jeg ut ifra at han kan ha fått hyre på et skip. Hans tre første skip var norske, men han har etter en rømming i Irland, seilt på utenlandsk(e) skip også, kanskje amerikansk(e).

Adolf Syver bodde i USA fra 1885 til 1908 da han kom tilbake til Norge med familie. (3) Hvordan var det med statsborgerskapet da? Kan han ha vært amerikansk statsborger til han døde i 1951? Eller kan jeg finne noe om når han i få fall gikk fra det til å bli norsk statsborger?

Min far, Ruben Daniel Christiansen, ble født i Chicago i 1903 og kom sammen med familien til Norge i 1908. (4) Var han da amerikansk statsborger? Jeg har ikke sett at mora var det. Ikke i flg. US census 1900 i alle fall. Hun døde kort tid etter han ble født. I 1905 giftet farfar seg på ny med en norsk dame som hadde utvandret til USA i 1902.

(4) Hvordan kan jeg finne ut dette, og hvordan?

I 1934 fikk min far et dokument som bevitnet dåpsattesten fra Chicago. Jeg har dette dokumentet. Jeg er sikker på at jeg også har sett et sted der det står, noe jeg mener å huske er et offentlig dokument, at han på utstedelsestidspunktet hadde bodd i Norge i så og så mange år. Dessverre kan jeg ikke finne det nå. Jeg har ellers rimelig god kontroll på viktige dokument.

Er det noen som eksperter på slike spørsmål her?

US Census 1900 som er lagt ved er nokså utydelig, men prøver å legge lenke til FamilySearch der jeg fant den her. Der er det transkribert, og jeg tror korrekt, slik at feil må ha oppstått på tellinga. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-DH8W-1HS?i=10&cc=1325221&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AM9PV-MDX

record-image_US Census 1900.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4) Barn født i USA blir automatisk amerikansk statsborger. Mener også at Norge godtar dobbelt statsborgerskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hanne Line Osberg Eide skrev:

Mener også at Norge godtar dobbelt statsborgerskap.

Frå 1. januar 2020.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er svart her om fødsel i USA og statsborgerskap, er også slik jeg har tenkt. Det betyr at min far var amerikansk statsborger som barn. Da må jeg finne ut når han ble norsk. Dette var jo lenger før 2020, slik at han ikke kunne ha dobbelt statsborgerskap. Han hadde  norsk pass i voksen alder.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Håvard Moe skrev:

Frå 1. januar 2020.

Stemmer ikke helt, unntak for personer som automatisk fikk statsborgerskap i andre land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

I 1905 giftet farfar seg på ny med en norsk dame som hadde utvandret til USA i 1902.

(4) Hvordan kan jeg finne ut dette, og hvordan?

Er dette damen han giftet seg med? (Serina Sieversen)

The Cook County, Illinois, U.S., Marriages Index, 1871-1920

Name: Adolph Christiansen
Birth Year: abt 1857
Marriage Type: Marriage
Marriage Date: 28 Oct 1905
Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois
Spouse Name: Serina Sieversen
Spouse Age: 44
Spouse Gender: Female
FHL Film Number: 1030393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Daniel Reuben Christensen
Event Type: Birth
Event Date: 03 Oct 1903
Event Place: Chicago, Cook, Illinois, United States
Event Place (Original): Chicago, Cook, Illinois
Registration Place: , Cook, Illinois
Sex: Male
Ethnicity: American
Race: White
Father's Name: Adolph Christensen
Father's Birthplace: Norway
Father's Age: 45
Father's Birth Year (Estimated): 1858
Mother's Name: Rose Sanson
Mother's Birthplace: Norway
Mother's Age: 37
Mother's Birth Year (Estimated): 1866
Certificate Number: 2610

GS Film Number: 1288055
Digital Folder Number: 004262929
Image Number: 00695
Indexing Project (Batch) Number: C05165-7

Hentet fra denne opptegnelsen
"Illinois, Cook County, Birth Certificates, 1871-1949," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NQTG-BLQ : 18 May 2016), Daniel Reuben Christensen, 03 Oct 1903; Chicago, Cook, Illinois, United States, reference/certificate 2610, Cook County Clerk, Cook County Courthouse, Chicago; FHL microfilm 1,288,055.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er født, "naturalized", eller har en foreldre som født og bodd et bestemt antall år i USA kan bli amerikansk statsborger (uten å være født der selv). 

Hvor mange år en av foreldrene måtte bo der før de flyttet ut av USA husker jeg ikke i farten. Tror  mange barn av hjemvendte norsk-amerikanere hadde/har rett til amrikansk statsborgerskap.

Men her må regelverket sjekkes opp, det er også en forskjell mellom USA og Canada i disse reglene.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som ikke er født i USA kan også bli statsborger. 

https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/i-am-the-child-of-a-us-citizen

Citizenship Through U.S. Parents

There are two general ways to obtain citizenship through U.S. citizen parents: at birth, and after birth but before the age of 18. Congress has enacted laws that determine how citizenship is conveyed by a U.S. citizen parent (or parents) to children born outside of the United States.

https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/citizenship-and-naturalization/i-am-a-lawful-permanent-resident-of-5-years

Naturalization is the way that an alien not born in the United States voluntarily becomes a U.S. citizen. The most common path to U.S. citizenship through naturalization is being a lawful permanent resident (LPR) for at least five years.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Det er rett. Jeg har denne, og det kan jo være relevant for noe formål her også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den første kona:

Rosalia Christiansen

in the Web: Illinois, U.S., Select Deaths Index, 1877-1916

Name: Rosalia Christiansen
Birth Year: abt 1866
Death Date: 12 Sep 1904
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
URL: http://www.ilsos.gov/isavital/deathsrch.jsp

Hun var vel født i Bragernes Drammen,Buskerud,Norway men det vet du sikkert.

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Hanne Line Osberg Eide skrev:

Name: Daniel Reuben Christensen
Event Type: Birth
Event Date: 03 Oct 1903
Event Place: Chicago, Cook, Illinois, United States
Event Place (Original): Chicago, Cook, Illinois
Registration Place: , Cook, Illinois
Sex: Male
Ethnicity: American
Race: White
Father's Name: Adolph Christensen
Father's Birthplace: Norway
Father's Age: 45
Father's Birth Year (Estimated): 1858
Mother's Name: Rose Sanson
Mother's Birthplace: Norway
Mother's Age: 37
Mother's Birth Year (Estimated): 1866
Certificate Number: 2610

GS Film Number: 1288055
Digital Folder Number: 004262929
Image Number: 00695
Indexing Project (Batch) Number: C05165-7

Hentet fra denne opptegnelsen
"Illinois, Cook County, Birth Certificates, 1871-1949," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NQTG-BLQ : 18 May 2016), Daniel Reuben Christensen, 03 Oct 1903; Chicago, Cook, Illinois, United States, reference/certificate 2610, Cook County Clerk, Cook County Courthouse, Chicago; FHL microfilm 1,288,055.

Det er rett. Jeg har nok kanskje sett denne, men har i tillegg original dåpsattest pluss en kopi av fødselsattest fra 1934. 

Det er klønete med alle rare navnevariasjoner. I den nevnte kopien, står mors navn som Rose Christensen med "maiden name" Larson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Dette er vel den første kona:

Rosalia Christiansen

in the Web: Illinois, U.S., Select Deaths Index, 1877-1916

Name: Rosalia Christiansen
Birth Year: abt 1866
Death Date: 12 Sep 1904
Death Place: Chicago, Cook, Illinois
URL: http://www.ilsos.gov/isavital/deathsrch.jsp

Hun var vel født i Bragernes Drammen,Buskerud,Norway men det vet du sikkert.

Dette er også rett. Ja, født i Bragernes. Min far ble født 3.10. 1903 så han fikk lite glede av sin kjødelige mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Oddgeir Fossli skrev:

Flere som ikke er født i USA kan også bli statsborger. 

https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/i-am-the-child-of-a-us-citizen

Citizenship Through U.S. Parents

There are two general ways to obtain citizenship through U.S. citizen parents: at birth, and after birth but before the age of 18. Congress has enacted laws that determine how citizenship is conveyed by a U.S. citizen parent (or parents) to children born outside of the United States.

https://www.uscis.gov/citizenship/learn-about-citizenship/citizenship-and-naturalization/i-am-a-lawful-permanent-resident-of-5-years

Naturalization is the way that an alien not born in the United States voluntarily becomes a U.S. citizen. The most common path to U.S. citizenship through naturalization is being a lawful permanent resident (LPR) for at least five years.

Disse ordningene kan vel kanskje ha forandret seg gjennom historien? Uten at det trolig betyr mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Dette er en variant av Serine Sivertssen (ev. -datter) Grip. Hun var født, og vokste opp på Grip utenfor Kristiansund, men bodde både i Kristiansund og Trondheim før hun emigrerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan stille spørsmål i "Spør Digitalarkivet" om, og i så fall hvor jeg kan finne dokumentert at far fikk norsk statsborgerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personer hadde et avslappet forhold til dobbelt statsborgerskap på den tiden, kanskje myndighetene også.

Det måtte jo være svært vanskelig å kontrollere.

Vet at en slektning av meg hadde både norskt og amerikanskt pass, men vet ikke om norske myndigheter vsr klar over det.

Han var født i 1913, kom til Norge i 1923 og fikke amerikansk pass i 1948. Jeg vet ikke om han brukte det.

Mener mange fra flere land hadde dobbelt "statsborgerskap" i Norge lenge før 2020. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan Norge behandler dobbelt statsborgerskap, men her er den amerikanske regelen.

"U.S. law does not mention dual nationality or require a person to choose one nationality or another. A U.S. citizen may naturalize in a foreign state without any risk to his or her U.S. citizenship. However, persons who acquire a foreign nationality after age 18 by applying for it may relinquish their U.S. nationality if they wish to do so. In order to relinquish U.S. nationality by virtue of naturalization as a citizen of a foreign state, the law requires that the person must apply for the foreign nationality voluntarily and with the intention to relinquish U.S. nationality. Intent may be shown by the person’s statements and conduct."

https://travel.state.gov/content/travel/en/legal/travel-legal-considerations/Advice-about-Possible-Loss-of-US-Nationality-Dual-Nationality/Dual-Nationality.html

Med bare noen få unntak er en person født i USA eller et av dets territorier ("førstefødselsrett") en amerikansk statsborger.

https://www.findlaw.com/immigration/citizenship/u-s-citizenship-through-parents-or-by-birth.html

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Arne-Sten Christiansen said:

Disse ordningene kan vel kanskje ha forandret seg gjennom historien? Uten at det trolig betyr mye her.

Det betyr vel ikke noe nå, men du kunne altså ha søkt Amerikansk statsborgerskap før du var 18, fordi din far var født i USA  Om du ville hatt interesse av det er jo noe helt annet, du ville også vært nødt til å levere selvangivelse og betale skatt i USA så lenge du var amerikansk statsborger (selv om det neppe hadde blitt noe skatt å betale, fordi det er en skatteavtale mellom Norge og USA som forhindrer dobbeltbeskatning).

Det er riktignok et spørsmål om din far hadde bodd lenge nok i USA til at du kunne ha blitt godkjent, nå er kravet at den amerikanske borgeren skal ha bodd 5 år i USA, med minst 2 år etter at personen fylte 14 år. Men det er også en alternativ mulighet, dersom foreldre ikke har bodd lenge nok i USA, at man kan bruke besteforeldre i stedet.

https://www.uscis.gov/policy-manual/volume-12-part-h-chapter-5

3. Reliance on Physical Presence of Child’s U.S. Citizen Grandparent

If the child’s parent does not meet the physical presence requirement, the child may rely on the physical presence of the child’s U.S. citizen grandparent to meet the requirement. In such cases, the officer first must verify that the citizen grandparent, the citizen parent’s mother or father, is a U.S. citizen at the time of filing. If the grandparent has died, the grandparent must have been a U.S. citizen and met the physical presence requirements at the time of his or her death.

Like in the case of the citizen parent, the officer also must ensure that:

• The U.S. citizen grandparent has been physically present in the United States or its outlying possessions for at least 5 years; and

• The U.S. citizen grandparent met such physical presence for at least 2 years after he or she reached 14 years of age. 

Like the citizen parent, a grandparent’s physical presence is calculated in the aggregate and includes time accrued in the United States during periods when the grandparent was not a U.S. citizen.

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet går vel mer på hvordan og når din far fikk norsk statsborgerskap, enn om du kunne ha beholdt amerikansk statsborgerskap?

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. mitt spørsmål 2: Jeg har nå lest følgende på National Archives sin nettside: "Prior to September 27, 1906, any "court of record" (municipal, county, state, or Federal) could grant United States citizenship. Often petitioners went to the court most geographically convenient for them." Og det ser ut til å være lite av dette som er tilgjengelig i en fells base. 

Jeg vet ikke hvor i USA farfar ankom eller levde den første tiden fra 1885 og fram til han giftet seg i Chicago, Cook County, Illinois i 1891. Det er jo mulig at han stort sett var der i disse årene. Men jeg husker vagt at han til å begynne med drev med jernbanearbeid, og da kan det jo ha vært mange steder. Seinest i 1893 bodde han i Los Angeles, for det har jeg kilde på: https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/2469/images/3125016?usePUB=true&usePUBJs=true&pId=203856560 Det blir altså en krevende jobb å finne ut av dette.

Ang. spm. 1: Er det noen som har vært borti at det ikke er samsvar mellom årstall for innvandring og år for statsborgerskap slik det viser i folketellinga? Er det noen som har tanker om årsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider