Gå til innhold
Arkivverket

Kven var Claus Finde?

Rune Le
 Del

Recommended Posts

Han var jordeigar og hadde truleg familietilknytning med Anna Finde i Vik og Peder Finde i Førde. Claus eigde mellom anna Lnr 187 på Vangsnes i dåverande Leikanger prestegjeld i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jostein Stokke skrev:

Er dette den same Claus Finde som døydde i 1819?

Jeg leste ikke Bergens Adressecontoirs Efterretninger i #5 godt nok.  😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Leif B. Mathiesen said:

Han døydde forresten i 1816 - høgre side / venstre spalte- litt nedanfor midten

SAB, Kinn sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1785-1821, s. 295
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070510620090

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Takk til Torodd Kinn for den fine og artige biografien som eg nyttar ein del av i min artikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2021 den 12.58, Jostein Stokke skrev:

Er dette den same Claus Finde som døydde i 1819?

Claus Frimann i Davik og Claus Finde i Kinn var syskenborn, begge søkkrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Frimann (1667-1715) s.pr. i Selje, g.m. Anna Pedersdatter Harboe

Else Katr. Frimann (ca.1700-1777), g.m. Peder Henr.s. Finde (ca.1678-1749) s.pr. i Innvik         Peder H. Frimann (1713-1759), s.pr. i Selje, g.m. Sara Isachsd. Cold

Claus (Pedersen) (Frimann ?) Finde (1739-1816) sogneprest i Kinn                                               Claus Frimann (ca.1745-1829), sogneprest i Davik, g.m. <hvem> ?

De to fetrene Claus (Pedersen) Frimann Finde og Claus Pedersen Frimann er altså søskenbarn, gjennom sin mor EKF, hhv. far PHF,
som begge var blant de ni barna til presten Claus Frimann i Selje og hans hustru Anna Pedersdatter Harboe.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Frimann var fødd 1746 i Selje, gift med Anna Margrethe Meldal, dotter til sokneprest til Fana, Jørgen Meldal.

Lurer på kvifor Claus Finde står oppført i Per Nermos innlegg som Claus Pedersen Frimann Finde, når han verken heitte Pedersen eller Frimann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Claus Frimann var fødd 1746 i Selje, gift med Anna Margrethe Meldal, dotter til sokneprest til Fana, Jørgen Meldal.

Lurer på kvifor Claus Finde står oppført i Per Nermos innlegg som Claus Pedersen Frimann Finde, når han verken heitte Pedersen eller Frimann ?

Jeg hadde notert at Claus Finde var døpt med eller benyttet mellomnavnet 'Frimann' (etter sin mor), dessverre uten at jeg har noen kilde tilgjengelig for dette. Patronymet (ikke navnet) 'Pedersen' indikerer at han er sønn av en Peder (Henriksen Finde). Claus Finde skal være døpt i Innvik, Stryn, Nordfjord, den 4. juni 1739).

Jeg har notert at sogneprest i Selje (fra 1745), Peder Harboe Frimann (1713-1759) (hvem var han sønn av ?) giftet seg (hvor, mon tro ?)
med
 Sara Isachsd. Cold (1714-1800) den 21. juli 1747.  (Sara var dtr. av s.pr. i Romedal, Isach Andersen Cold og hustru nr. 3, Mette Larsd. Slachier, gift 1702).

Om denne giftermålsdatoen er korrekt så ble altså Claus Frimann født før foreldrene ble gift. 

Når og hvor giftet Claus Frimann seg med Anna M. Meldal (f. 1742 ?) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å nemne at mang ein slektsforskar har klødd seg i hovudet av skrifta til sokneprest Finde i Kinn i byrjinga av 1800-talet?  Handskrifta vart dårlegare og dårlegare og sølinga med blekk verre og verre. Men når ein klarar å tolke skrifta finn ein at han gjorde eit grundig arbeid med krk.boka. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Torbjørn Henrik Hillersøy said:

Er det lov å nemne at mang ein slektsforskar har klødd seg i hovudet av skrifta til sokneprest Finde i Kinn i byrjinga av 1800-talet?  Handskrifta vart dårlegare og dårlegare og sølinga med blekk verre og verre. Men når ein klarar å tolke skrifta finn ein at han gjorde eit grundig arbeid med krk.boka. 

Jo, takk. Eg var ganske fortvila då eg skulle i gang med Ministerialbok for Kinn, A3. Men om Finde skreiv bortimot uleseleg 😕, var han jo eit framsteg frå forgjengaren Ferdinand Treu, som ikkje skreiv eit ord på dei fire åra han var sokneprest i Kinn 😡.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tek tid å leite  gjennom sidene i kyrkjeboka for Kinn under Finde si tid, men med trening går det faktisk nokså bra. Det verste er at han til tider på lag skriv så tett at det nesten vert "eine linja opp på den andre"  😵
Men eg må seie eg har fått betre og betre "forhold" til Finde med tida.  😄

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Inge Nygård skrev:

Mange takk !

Vielsen ser ut til å ha funnet sted 17 Jan 1782, og altså i Selje, der Claus Frimann (1746 Selje - 1829 Davik) var prest født.

Bruden, Anne Margrethe Meldal (død i Davik 1819) skal visstnok være døpt i Vang (Hamar) i 1742,

der hennes far Jørgen Evensen Meldal (1706-1773) var res. kap. 1740-1748, og senere sogneprest i Innvik (SF) 1748-1764 og deretter i Fana (HO).

Skal tro hvordan Claus (36) i Selje (1782) fikk huka tak i Anne Margrethe (40) ? Hun var 'Jomfrue' i 1782, og altså ikke tidligere gift.

Hennes far hadde dødd ni år tidligere i Fana (HO), og hennes mor Christiane Bergmann, f. på Røros i 1714, hadde vært død siden 1780 (hvor, mon tro ?).

Muligens kan Anne Margrethe ha fulgt med til Sogn og Fjordane med sin storebror Theodorus Bergmann Meldal (1735-1786),

som var pers.kap i Innvik i 1763, senere sogneprest i Oddernes fra 1765.

Lillebroren Jørgen Peter Meldal (1751-1815) var res. kap. i Voss (1785) og sogneprest i Herøy, senere i Volda.

Claus og AM fikk sønnen Peder Harboe Frimann (1782-1843), som i 1801 er 19 år, student i Bergen og bosatt hos sin moster Bolette Rebecca Meldal.

I samme husstand finner vi Bolettes ektemann Fredrik Christian Holberg Arentz sin brorsønn Friederick Michael Arentz (31), pers.kap. i Korskirken.

Peder Harboe Frimann (1782-1843) giftet seg med Martha Olsdatter Tonning, og etter mange års barnløshet adopterte de rundt 1828

hans fetter Christen Heiberg Frimann (i København) sine to døtre Sara Louise Cold og Thora Andrea Frimann (f. rundt 1817/1820 ?).

Kan disse to sistnevnte værer søstre av den Peder Harboe Frimann (f. ca.1821 i Danmark) som i 1865 var skolelærer og gift i Bergen ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus Frimann, 1746-1829, var ikkje prest i Selje, men vart 1781 utnemnd til sokneprest i Davik.

Claus Frimann var ei tid huslærar hjå sokneprest Jørgen Meldal i Fana, og vart der kjend med Anne Margrethe, og dei var trulova i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider