Gå til innhold
Arkivverket

Kven var Claus Finde?

Rune Le
 Del

Recommended Posts

Her ser vi feilskriving av Peder Harboe Frimann. Det skal sjølvsagt ikkje vere Herboe.

Forresten, kvar kjem den usannsynlege opplysninga frå at Peder H. Frimann, f. 1713, vart gift 1747, året etter at eldste sonen er fødd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Her ser vi feilskriving av Peder Harboe Frimann. Det skal sjølvsagt ikkje vere Herboe.

Forresten, kvar kjem den usannsynlege opplysninga frå at Peder H. Frimann, f. 1713, vart gift 1747, året etter at eldste sonen er fødd?

Takk for opplysningene om opphav, søsken og fars søsken til skolelærer Peder Harboe Frimann i Bergen, f. 1821.

Jeg har dessverre ikke notert kilden til informasjonen om datoen (21. juli 1747) for giftermålet mellom Peder Harboe Frimann (1713-1759) (sogneprest i Selje) og Sara Isachsdatter Cold (1714-1800).

Jeg er selvsagt enig i at datoen kan virke lite sannsynlig, men, på den annen side, selv prester kunne vel være 'uheldige' med timingen ...

(Men i så tilfelle ville han vel fått alvorlige problemer med Kirken og kallet).

Mer sannsynlig er det vel at giftermålet fant sted før 1746. Jeg kjenner ikke til når Peder fikk kallet i Selje, og heller ikke hvor ekteparet ble viet. Brudens far Isach Andersen Cold (ca.1649-1724) var pers.kap./prest i Romedal fra 1674 og (såvidt jeg vet) til sin død.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sjekka Selje og Nannestad; ikkje der, i alle fall.

Ministerialbøkene for Romedal blei rov for flammane ved prestegardsbrann i 1799.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg har sjekka Selje og Nannestad; ikkje der, i alle fall.

.

Sara Isachsd. Cold og Peder Harboe Frimann skal ha blitt forlovet (antakelig i tidsrommet 1738-1745) mens Peder var kapellan i Nannestad, der Sara's far var prost fra 1724. Hvis forlovelsen eller giftermålet ikke er å finne i Nannestad, så fant vielsen kanskje sted mens Peder et års tid (mellom Nannestad og Selje) var feltprest ved  2. Akershusiske regiment et eller annet sted på Østlandet ? Og da finnes kanskje ikke vielsen i kirkebøkene men i de militære ruller ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Per Nermo skrev:

Jeg har dessverre ikke notert kilden til informasjonen om datoen (21. juli 1747) for giftermålet mellom Peder Harboe Frimann (1713-1759) (sogneprest i Selje) og Sara Isachsdatter Cold (1714-1800).

Giftermål 21.7.1745 i Nannestad: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103060552

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Inge Nygård skrev:

Giftermål 21.7.1745 i Nannestad: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103060552

Flott, Inge, tusen takk !

Jeg evner ikke å lese denne skriften, men gjenkjenner såvidt noen navn og datoer:

... 21 Julij ...  Majestets ... dato 9de Junij, 1745 ...
... Peder Harboe Friman ... Selløe [Selje] ... i Bergens Stift ...
... copulered ... Jomfrue Sara Cold ...
... Cautionisterne ...
... Ole Selle ... Christian Gierdrum ...

Er noen istand til å 'fylle inn' noe av den manglende teksten her ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

d. 21 July blev efter Hans Kongel. Majestets allernaadigste bevilgningsbrev, av dato 9de Juny 1745, uden foregaaende Trolovelse og Lysning av Prædiche-Stoelen velærværdige og Vellærde Hr. Peder Harboe Friman Sognepræst till Selløe Præstegield i Bergens Stift copulered i Huuset paa Gaarden Laache med dend Ædle og Dydactige Jomfrue Sara Cold. Cautionisterne for Dette ægteschab nembl. at der var ingenting som samme Lovligen kunde forhindre vare disse med egen Haand underteignet, 2de Mænd, nembl.
Ole Seue     Christian Gierdrum

Vi ser her at P. H. Frimann ikkje tok sjansen på å gifte seg før han hadde fått utnemning til sokneprest.
Utnemninga er datert, iflg. Støylens bok, den 23. april 1745, og allereie i august var han komen til Selje.
Det same med sonen Claus, som ikkje gifte seg før han hadde fått stilling som sokneprest til Davik.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider