Gå til innhold
Arkivverket

Registring av bosted. - Skedsmo

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg skal begynne på døpte i Skedsmo 1830-1853.

Ett spørsmål før jeg begynner.

Ok å være kiildetro men.

I kirkeboken skrives foreldrenes navn slik.f.eks.  Amund Hans. Elen Hansd. Sørumseje.

I xlsx listene er gårdnavnet kun tilføy bak kvinnen (mor)

Burde ikke  mannen (far) også få dette gårdnavnet. 

Nå tenker jeg på søkemuligheter.

På søk etter personer på en gård ville da ikke mannen vises.

(Hvis ikke dataprogrammet ordner dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMF har i de aller fleste tilfeller kun skrevet gårdsnavnet på mora. Som er klart feil både med de morderne transkriberingsprinsippene og i henhold til de gamle standardene.

Det riktige er å skrive dette for begge foreldre når det er et ektefødt barn.

Min erfaring tilsier at en bør føre gårdsnavnet etter hovedsakelig følgende prinsipper ved dåpslister:

1. Når gårdsnavnet kun står etter faren så kan vi ikke sikkert anta at det også gjelder mora. Ved både ekte og uekte barn. - men om korrekturleser mener at det i et spesifikt unntakstilfelle, allikevel bør tilføyes på den andre forelderen så må det stå en * bak.

2. Når gårdsnavnet står etter mora - som i ditt tilfelle - så kan vi sikkert anta at det gjelder begge. Ved ekte barn.

3. Ved uekte barn så kan vi kun gå utfra at gårdsnavnet tilhører den ene forelderen gårdsnavnet står bak.

Vi må også ta hensyn til kolonneoverskriften. I ditt tilfelle står det "Forældrenes Navn, Stilling og Bopel" der. Som betyr at presten, om han var nøye med å holde seg til hva som skulle føres etter skjemaet. Så skal han ha ført bostedet slik at det gjelder begge foreldrene.

Tilpasninger i forhold til søkemuligheter bør vi være forsiktige med. Siden det fort går utover kildetroheten med uante konsekvenser, selv om vi forsøker å begrense oss. Det beste etter min mening er å gjøre dette så lite som mulig. Da spesielt i forhold til å konstruere opplysninger hvor det skal står en * bak

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt i denne kirkeboken og her står gårdsnavnet egentlig ikke etter mors navn, men like mye under begge foreldrene, og det harmonerer også med kolonneoverskriften i kirkeboken. Det ser også ut til at denne kirkeboken viser tydelig når foreldrene ikke bor samme sted (ved foreldre til barn født utenfor ekteskap). I denne kirkeboken synes jeg derfor at det er greit å skrive bostedet på begge foreldrene uten *.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider