Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finner man kilder som ikke vises under "Finn kilder"?

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Heisann,

jeg lurer på hvordan man graver seg ned til kilder som ikke er opplyst under "Finn kilder"? Jeg lette i det vide og brede for å finne fanteregisteret fra 1845, klikket på mange "døde" lenker før jeg endelig fant det. Men, nå lurer jeg på hvordan jeg kan finne det dersom jeg skulle grave på egenhånd? Så det jeg egentlig er ute etter, er å lære å bruke digitalarkivet "på ordentlig".

All hjelp mottas med takk.

Endret av Torhild Shirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Torhild Shirley skrev:

Heisann,

jeg lurer på hvordan man graver seg ned til kilder som ikke er opplyst under "Finn kilder"? Jeg lette i det vide og brede for å finne fanteregisteret fra 1845, klikket på mange "døde" lenker før jeg endelig fant det.

I Digitalarkivet går denne kilden under tittelen Fantefortegnelsen 1845. Et søk på fanteregisteret vil derfor ikke føre fram.

Akkurat som med søk på personnavn, kan det lønne seg å trunkere også ved kildesøk, f.eks. slik: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Fante*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I Digitalarkivet går denne kilden under tittelen Fantefortegnelsen 1845. Et søk på fanteregisteret vil derfor ikke føre fram.

Akkurat som med søk på personnavn, kan det lønne seg å trunkere også ved kildesøk, f.eks. slik: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Fante*

Takk, Kristian, det burde jeg selvfølgelig ha tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.