Gå til innhold
Arkivverket

Svenske kilder eldre enn kirkebøkene - hva finnes og hvor finner jeg dem?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Har jobbet en del med anene til svenske innvandrere til Norge - og har nå kommet så langt tilbake som kirkebøkene går. Samtidig ser jeg at "Mormonerdatabasen" fra tid til annen kan gå over hundre år lenger tilbake. Vi drømmer vel alle om å komme "lengst" mulig, men kontrollerer konsekvent alle opplysninger før jeg eventuelt registrerer dem.

I Norge har vi flere kilder som går lenger tilbake enn kirkebøkene tilgjengelig på Digitalarkivet, men har de noe tilsvarende i Sverige?

Og i så fall - hvor finner jeg dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK skal du ha.

(men enten så søker jeg feil ellers så er det lite som er digitalisert - ellers så "bløffer"(*) min kilde. Jeg får ikke svar på noen "boupptäckningar"...)

I Norge kan vi bla på oss musesyke i "skiftekort" - kan vi gjøre noe slikt i Sverige også?

(*) Ikke vondt eller ondsinnet ment, jeg vet selv hvor lett det er å "overtolke" kildene og legge mer i dem enn det som egentlig står der - det bare rimer og passer så inderlig bra eller ser så inderlig sannsynlig ut...

Endret av tom askerøi
presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også svensk slekt, hovedsaklig i Halland. Jeg meldte meg inn i den lokale slektsforskerforeningen der på nettet. Har fått masse hjelp. Laget har mye transkribert materiale tilgjengelig på nettet, materiale som ikke ligger på riksarkivet. Mye av materialet er søkbart. Samt mange entusiaster som gjerne bidrar med lokalkunnskap og deler av egen forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bouppteckningar hittar du i Domstolsarkiv. Det finns även en del sökbara register både hos Riksarkivet och Arkiv Digital.

Mantalslängder, finns från 1642, kan vara ett alternativ då kyrkoböcker saknas liksom Kyrkoräkenskaper.

Letar du i Stockholm så har Stockholms Stadsarkiv mycket att söka i - Hitta i arkiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ulla Bagge skrev:

Bouppteckningar hittar du i Domstolsarkiv. Det finns även en del sökbara register både hos Riksarkivet och Arkiv Digital.

Mantalslängder, finns från 1642, kan vara ett alternativ då kyrkoböcker saknas liksom Kyrkoräkenskaper.

Letar du i Stockholm så har Stockholms Stadsarkiv mycket att söka i - Hitta i arkiven.

Domstolsarkiv: https://sok.riksarkivet.se/domstolsarkiv

Mantalslängder: https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder

Stockholms Stadsarkiv: https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider